Connecteer met je doelgroep voor meer conversie 

Het 4C-model van Dallas Antwerp uitgelicht.

Uiteindelijk draait het maar rond één ding: conversie.

Growth hacking, lead generation of lead nurturing.  Welk buzzword je er ook opplakt, uiteindelijk draait het allemaal rond één ding: conversie. Daarom ontwikkelden we ons eigen paradigma: het 4C-model.

Dit is gebaseerd is op vier centrale fases. In elke fase is er een waaier aan communicatiekanalen inzetbaar, met als doel de potentiele klant steeds dieper in de funnel te trekken. Benieuwd wat dit precies inhoudt? Maak kennis met het Dallas Antwerp 4C-model.

Wil je liever onmiddellijk over conversie praten? Bereken dan hier wat onze visie voor jouw bedrijf kan betekenen >>>

Het begint allemaal met ‘buyer personas’.

Voor we dit model in detail overlopen, moet je één ding in je hoofd prenten: een succesvolle marketingstrategie valt of staat met de juiste ‘buyer personas’.

Want hoe zorg je voor een inhoudelijk relevante campagne die via de juiste kanalen wordt uitgedragen als je je doelgroep onvoldoende kent? Enkel wanneer je je ideale klant door en door begrijpt, identificeren je Facebookfans zich met je posts, klikken je mailcontacten door naar de landingspagina en zie je een werkelijke groei van je organisatie.

Genoeg over buyer personas. Wil je je hierin verdiepen? Lees dan dit artikel of download onze praktische startersgids.

Eenmaal de ‘buyer personas’ van jouw merk gedefinieerd zijn, kun je aan de slag met ons 4C-model. Dit basismodel omvat alle stappen die je als organisatie moet ondernemen en alle tools die je moet gebruiken om van een nobele onbekende een ‘lead’, klant of zelfs ‘ambassadeur’ te maken.

Een gestructureerde aanpak voor optimale conversie dus. Elke fase in het 4C-model begeleidt een potentiële consument langzaam maar zeker verder in de verkoopfunnel.

 

"Het 4C-model is een referentiekader
om alle elementen uit de mediamix op elkaar af te stemmen
voor dat ene, ultieme einddoel."
Thierry De Vynck

We overlopen het 4C-model fase per fase:

1. CONNECTEER MET JE IDEALE KLANT.

De eerste fase staat volledig in het teken van connecteren. Als merk wil je namelijk maar één ding: je producten of diensten verkopen aan je ideale klanten.

Hiervoor doe je een beroep op traditionele mediakanalen, maar besef je ook dat digitale tools onmisbaar zijn. Je wilt dat de juiste personen jouw website bezoeken en dat ze ook effectief klant worden. Onmisbaar in deze fase zijn je ‘buyer personas’. Het zijn immers hun problemen, interesses en uitdagingen die de inhoud van de content bepalen.

Mogelijke tools in deze fase om potentiële ‘leads’ te bereiken en met hen te connecteren, zijn blogging, SEO, de juiste social media, video content en niet te vergeten: je eigen website.

 

2. VERZAMEL BROODNODIGE INFORMATIE VAN JE PROSPECTS IN RUIL VOOR MEERWAARDE.

Vanaf het moment dat je deze bezoekers naar je website hebt begeleid, wil je ze in ‘leads’ converteren. Dat doe je door hun contactgegevens te verzamelen. Opgelet: wees je ervan bewust dat je deze informatie niet zomaar krijgt. Je zal bezoekers meerwaarde in de vorm van eBooks, checklists of tutorials moeten aanbieden.

De belangrijkste tools om informatie over je potentiële klanten te verzamelen zijn webformulieren, call-to-actions, landingspagina’s en content offers zoals eBooks, whitepapers en ‘infographics’ die perfect zijn afgestemd op de behoeften van je ‘buyer personas’.

Tip: met ‘slimme’ formulieren hoef je bepaalde informatie maar één keer op te vragen. Ze detecteren automatisch welke informatie je reeds kreeg. Zo pols je bij een volgende content offer naar extra informatie, zonder opdringerig over te komen.

 

3. FOCUS OP HET SLUITEN VAN DE DEAL.

Je hebt ondertussen de juiste bezoekers geconverteerd naar ‘leads’. De volgende uitdaging? Deze ‘leads’ transformeren naar klanten. Hiervoor zal je marketingtools op een efficiënte manier moeten gebruiken. Ze vertellen je namelijk wanneer jouw ‘leads’ écht klaar zijn om de deal te sluiten.

Veelgebruikte inbound marketing tools om ‘leads’ te converteren, zijn o.a. CRM-integratie, marketing automation, e-mail marketing en ‘workflows’. Klinkt ons vakjargon nog als Chinees? Hier zijn 45 begrippen die je moét kennen.
 

4. ENGAGEER JE KERSVERSE KLANTEN

Het blijven publiceren van opmerkelijke content voor je bezoekers, ‘leads’ of zelfs bestaande klanten is het laatste belangrijke onderdeel van het 4C-model.

Als iemand net jouw product heeft aangekocht, betekent dat niet dat je hem of haar uit het oog mag verliezen. Integendeel. Engageer en koester bestaande klanten zodat ze tevreden ambassadeurs van je merk worden. Dit levert écht waardevolle testimonials op.

Blijf ze dus boeien via sociale media, workflows en call-to-actions.

Wil je dit 4C-model eens in de praktijk zien? Laat je dan inspireren door onze cases. Heb je nog vragen over dit conversiegericht model? Contacteer ons of download onze gedetailleerde gids over inbound marketing hieronder.

 

Download 'Wat is inbound marketing'