Een bedrijfspagina op Facebook runnen. Eenvoudig toch? Simpelweg foto's van schattige honden of baby’s plaatsen en dan maar toekijken hoe de klanten vallen.
Was het maar zo.
Het onderhouden van je Facebookpagina met bijhorende, diepgaande content kost soms bloed, zweet & tranen. Zakt de moed je in de schoenen als je kijkt naar de resultaten? Krijg je het schaamrood op de wangen als enkel je tante en de HR-manager de Facebookpost liken? Geloof ons: succesvol content promoten op Facebook is lastig voor velen.
“You need to do Facebook ads now. Ur not going to outsource it, you're going to learn it” - Gary Vaynerchuck
Adverteren op Facebook kan effectief de katalysator zijn voor meer verkoop. Maar hoe begin je daar nu aan? Hoe adverteer je op Facebook zodat je effectief meer verkoopt? We verzamelden zes hacks uit onze ervaring en bundelen ze in dit blogbericht.
Het is belangrijk dat je de juiste content promoot. Wat wij verstaan onder juiste content? Berichten die minstens een leuke foto, snedige copy én een actie bevatten. Het maakt je bericht waardevoller en jaagt het aantal clicks de hoogte in tegen een lagere prijs.
Maar dat is niet voldoende.
Om zeker te zijn dat je advertentie aanslaat, moet je het simpelweg organisch testen. Test gedurende vier weken enkele berichten met het oog op een potentiële advertentie. Na een maand duik je in de cijfers en ga je kijken naar de individuele posts. Kijk naar het aantal likes, clicks, shares en reacties. Daaruit leid je af welke posts het best scoorden. Deze berichten (of Unicorns zoals Larry Kim van Wordsteam ze graag noemt) zijn klaar om gepromoot te worden.
Wil je graag dat bepaalde mensen je advertentie zien? Dan kun je adverteren op bepaalde niches (custom audiences). Zo zou je kunnen adverteren op influencers of pers in je sector. Als deze je advertentie zien en interessant vinden, bestaat de kans dat ze die delen. Zo ‘hack’ je op een goedkope manier aandacht.
Een afbeelding maakt of kraakt je advertentie. Het valt het meest op aan een advertentie, dus draag zorg voor je afbeelding.
Zeker bij mobiele advertenties op Facebook. Die nemen de grootte van het hele scherm in. Je hebt dus als het ware voor een nanoseconde de volledige aandacht.
Sponsor dezelfde post met vier verschillende afbeeldingen. Iedere dag analyseer je en verwijder je de minst presterende. Zo optimaliseer je je advertentie op Facebook en haal je betere resultaten.
Voorbeeld uit Advertentiebeheer
Extra hack: kies heel verschillende foto’s. Kies niet vier foto’s van verschillende landschappen bijvoorbeeld. Wissel af met foto’s van collega’s of mensen erop. Je ziet: adverteren op Facebook is ook testen en optimaliseren.
Heb je een goede, geoptimaliseerde advertentie die benchmarks van tafel veegt? Wat doe je dan na de looptijd? Blijf je bij de pakken zitten en schep je erover op aan de koffiemachine?
Neen. Je gaat all-in. Het is geen gok zoals bij poker maar een beredeneerde actie. Sponsor de post opnieuw. Met meer geld indien mogelijk. Als je weet dat een post in het verleden goed heeft gewerkt, zal hij dat in de toekomst ook nog doen.
Als je adverteert op Facebook wil je veel clicks aan een lage prijs. Hoe relevanter de advertentie voor je gekozen doelgroep is, hoe beter hij zal presteren. Met andere woorden: als je een post over voetbal target op personen die interesse hebben voor tennis, dan zal die post minder relevant zijn. Daarom is het noodzakelijk dat je afbakent. Adverteer op Facebook enkel naar mensen die mogelijk een actie zullen ondernemen. Of dat nu een like, comment, click of share is.
Maar hoe weet je nu of je gekozen doelgroep de advertentie relevant vindt? Wel, daarbij helpt Facebook je een handje. Zodra je je Facebookadvertentie hebt gemaakt, krijgt zij een relevantiescore toegekend. Dit is een cijfer op 10 dat aantoont of de advertentie relevant is voor gekozen doelgroep of niet. Dit cijfer zal gedurende de looptijd van je campagne aangepast worden.
Als je gekozen doelgroep een actie onderneemt, zal de relevantiescore hoger liggen. Het is dan waarschijnlijker dat deze advertentie wordt getoond in plaats van andere advertenties die op dezelfde doelgroep zijn gericht. Hierdoor betaal je minder om je doelgroep te bereiken.
Ligt de relevantiescore lager dan 6? Dan moet de advertentie geoptimaliseerd worden. Dit kan door een ingreep in de copy, afbeelding of doelgroep zijn. Gebruik deze score om je bedrijfspagina op Facebook te optimaliseren in de toekomst. Zo kun je bepalen welke berichten, afbeeldingen of video's je doelgroep het meeste aanspreken.
Bron: Facebook
Wil je meer leads uit je Facebookpagina halen? Zoek je enkele snelle truken om je Facebookpagina tot leven te brengen? Of wil je de Facebookstrategie van jouw bedrijf tot in de puntjes optimaliseren? Download dan onze uitgebreide startersgids waarin we je stap voor stap uitleggen hoe je leads uit Facebook haalt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Deze verhalen over Social media
Dallas Antwerp, Sint-Paulusplaats 19, 2000 Antwerpen
+32 (0)3 260 64 70 - Stuur ons een e-mail