Alaa Jbour, de nieuwe Social en SEA Campaign Manager bij Dallas, heeft een profiel dat je nooit in één vacature kwijt kan. Waarom dit geen lettergreep overdreven is, lees je in dit interview met deze echte Gentenaar uit Syrië. Als we audio in deze blogpost zouden verwerken, zou het bijna zeker een suite voor cello zijn, door hemzelf uitgevoerd. “Of iets van Pink Floyd, prachtig.”
Alaa Jbour (30) werd geboren in Damascus (Syrië), een grote stad: “Helemaal anders dan België.” Daar voetbalde hij veel met de buurjongens op straat en groeide er op tot de oorlog in 2011 alles veranderde. In 2015 kwam hij naar hier. Eerst Brussel, dan Antwerpen, om uiteindelijk in Gent te landen. “De beste stad, de mensen zijn er anders.”
“Naar hier komen was een grote stap, ja. Een erg moeilijke stap. Mijn enige broer woont hier ook. Als kind dacht ik niet aan verhuizen. Maar toen ik puber werd, begon ik wel te dromen van andere landen. Ik wou reizen, een positieve toekomstdroom. Maar door de oorlog kreeg de drang om weg te gaan een wrange smaak. Ik ben in Syrië gebleven tot 2015. Lijkt alweer keilang geleden.”
In Damascus haalde hij een bachelor Engelse taal en literatuur. In Antwerpen studeerde hij Nederlands, een intensieve opleiding van 10 maanden. Aan de VUB werd hij Master in Politieke Communicatie. Daar specialiseerde hij zich in het communicatiebeleid van de EU en de Europese instellingen en organiseerde er o.a. de social-mediacampagne voor #BrusselsTalks over participatie in de Europese besluitvorming.
Wat wilde je later worden?
“Niets speciaals, ik deed een beetje van alles graag. Ik wou vooral werken. Toen ik puber was, groeide wel mijn liefde voor talen. Ik had blijkbaar talent om een nieuwe taal te leren. Nu spreek ik Arabisch als moedertaal, Engels en Frans op professioneel niveau, en ook een beetje Italiaans. Nederlands leerde ik hier. Niet makkelijk, maar er zijn er ook wel moeilijkere talen. Ca va.”
In Syrië werkte hij als vertaler van boeken, films en nieuws. In België ging hij aan de slag als projectcoördinator bij de Gentse universiteit en deed hij stages als communicatiespecialist en projectmanager. En na een eerste job als Digital Manager bij DexVille kwam hij vrij toevallig terecht bij Dallas Antwerp.
“Ik raakte sterk geïnteresseerd in strategieën om mensen te bereiken. Je moet weten dat Facebook in Syrië geblokkeerd werd in 2012, vanaf dan moest je VPN gebruiken. Toen begon ik te beseffen hoe belangrijk dat is: je doelgroep vinden én effectief bereiken.”
Waar ligt voor jou de essentie?
“In het bereiken van mensen. Het kennen, vinden én bereiken van je doelgroep. Connecteren. Daar helpt creativiteit zeker bij. Hoe maak je een campagne aantrekkelijk? Het antwoord is niet straightforward. Ik vind het ook moeilijk om goede voorbeelden te geven. We hebben al zoveel zien passeren. Het belangrijkste is: positieve resultaten behalen. Het geeft veel voldoening om te zien dat het project waarin je veel tijd en moeite hebt gestoken, rendeert.”
Hoe functioneer je in het team?
“Ik leer heel veel bij, met de hulp van mijn collega’s. Daarbij mag ik ook mijn mening geven over campagnes, optimalisaties voorstellen, … Die combinatie van begeleiding én ruimte voor mijn eigen visie vind ik heel fijn. Concreet werk ik vooral samen met Ruben, Maarten en de accounts.”
Wat is jouw visie op het medialandschap?
“Facebook, LinkedIn en Instagram blijven de belangrijkste platformen. Opvallend is wel de shift naar meer videocontent. Logisch ook, want dat is een (inter)actievere manier om content te delen. Platforms die zeker aan belang winnen zijn TikTok en Snapchat. Nieuwe generaties nemen het voortouw. We zien een generatieshift.”
Als jij een nieuw platform zou uitvinden, hoe zou dat eruit zien?
“Alleszins een platform van alle mensen samen. Interactiever. Zonder fake news of hate speech. En met een groot factchecking team erachter.”
In de toekomst wil hij vooral goeie resultaten en straffe performance neerzetten. Met alweer extra ervaring en skills in zijn rugzak.
Is er nog leven naast de job?
“Ja, hoor. Ik speel muziek. Sinds 2016 leer ik cello, 3 lessen per week. Vroeger was dat vooral gitaar.”
Zijn favoriete groep? Dat is toch wel Pink Floyd. Geen specifiek nummer. Gewoon fantastische muziek.
En ook Stromae, ja.
Als Stromae een agency had, dan was het wellicht het beste van de wereld.