Om verwarring en discussie te vermijden, meteen dit: merkstrategie en contentstrategie zijn twee aparte zaken. Voilà, dat is al van de baan. Maar toch kunnen beide niet los van elkaar bestaan, ze werken immers in tandem. Wat is het verschil dan? Wel, je merkstrategie levert informatie voor je contentstrategie, terwijl je contentstrategie helpt bij de uitvoering van je merkstrategie. Uiteindelijk werken ze allebei aan hetzelfde doel: je merk versterken.
Toch is er nog heel wat verwarring wat de definitie van deze begrippen betreft. Vandaar eerst nog enige opheldering:
Jammer genoeg ontbreekt in veel ondernemingen de link tussen merkstrategie en contentstrategie (als er al een contentstrategie bestaat). Rapporten leren ons zelfs dat slechts 37% van marketeers beschikt over een contentstrategie.
Marketeers staren zich vaak blind op kortetermijn-resultaten waardoor ze weinig oog hebben voor een langetermijnvisie en voor merkstrategie. Wat er 'vandaag' moet gebeuren krijgt vaak voorrang op 'het merk'. Voor jonge ondernemingen is dat vrij logisch. Het is moeilijk om te focussen op de lange termijn, als je niet zeker bent of je onderneming over zes maanden nog bestaat.
Een ander probleem: een CMO (Chief Marketing Officer) blijft gemiddeld slechts 44 maanden bij hetzelfde bedrijf. Vrij moeilijk dus om op lange termijn een merkstrategie uit te werken.
Als merkstrategie op de radar komt van een onderneming, is dat vaak lang nadat het vermarkten en verkopen van het product van start is gegaan. Gewoonlijk zijn er dan ook al enkele CMO's of marketing managers de revue gepasseerd. Tegen dan zijn de verschillende departementen in een bedrijf al verdeeld in silo's die weinig of niet samenwerken en enkel focussen op hun eigen ding.
Resultaat: er is geen sterk merk, geen langetermijnvisie en daarom ook geen oprechte band met de doelgroep.
Wat gebeurt er dan met de onderneming?
Om aan een gezond merk te bouwen, moet je doelgericht te werk gaan. Alles begint met de normen en waarden van je merk en hoe je gepercipieerd wordt terwijl je die verkondigt. Een niet-gestroomlijnde contentstrategie werkt niet alleen contraproductief, het kan ook je merk schaden.
Hoe zorg je er dan voor dat je contentstrategie verankerd is in je merk? Hier zijn 4 manieren om dat te doen.
Een belangrijk onderdeel van je merkstrategie zijn buyer persona's. Alle nieuwe ideeën binnen je onderneming moeten dan ook getoetst worden aan de bestaande buyer persona's.
Welke vragen moet je jezelf stellen?
Je merkidentiteit is wie je bent, waarvoor je staat en waarin je gelooft. Het is als een kompas dat niet alleen je onderneming in de juiste richting stuurt, maar ook je content. Mensen ondersteunen vooral bedrijven die waarden hebben waarmee ze zich kunnen aligneren. Content helpt je om die waarden te delen, zowel direct als indirect. Het is dus een sterke tool, die je het best wijs gebruikt.
Als je gaat brainstormen over nieuwe content-ideeën, stel jezelf dan niet enkel de vraag of ze interessant zijn voor je doelgroep, maar ook of ze je merkidentiteit correct weerspiegelen.
Als je beschikt over een gezonde content-machine, creëer je wellicht een hoop content waarbij een heleboel mensen betrokken zijn. Zeker als je samenwerkt met een content agency. Om je merk te bewaken, moet alles in lijn liggen met de visuele en verbale taal van je merk. Dat gaat van de tone & voice in je copy tot bijvoorbeeld de beelden in je e-book.
De brand guidelines zijn er om je team gefocust te houden. Maar het kan geen kwaad om iemand binnen het marketingteam de officieuze titel te geven van 'brand steward'. Het is de rol van de brand steward om ervoor te zorgen dat de guidelines altijd beschikbaar en up-to-date zijn en overal worden toegepast.
Met deze tips zet je al enkele stappen in de goede richting om merk- en contentstrategie te stroomlijnen.
Let op: geen enkele strategie is in steen gebeiteld. Om je content zo doelgericht mogelijk te maken, moet je blijven experimenteren, testen en aanpassen op basis van de resultaten. Zo kan je merk- en contentstrategie hand in hand laten gaan op korte maar vooral op lange termijn.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Deze verhalen over Strategie
Dallas Antwerp, Sint-Paulusplaats 19, 2000 Antwerpen
+32 (0)3 260 64 70 - Stuur ons een e-mail
Reacties (0)
Nog geen reacties
Geef hier je feedback of stel je vraag.