Skip to content
Marita Daenekindt 19 april 2022 5 min read

Art Director Anke Suys en Dallas: meant-to-be

Toen Dallas toe was aan nieuw creatief bloed, kreeg Anke Suys de vraag of zij de sprong wou wagen. Enkele jaren eerder had ze bijna haar stage bij Dallas gelopen. Maar het werd een andere plek. Nu stonden de sterren wél gunstig en zei ze ja! Het creatieve team gaat versterkt het tiende Dallas-jaar in, met de tandem Pauline-Anke, kortweg Panke. “Ik ben zelf erg benieuwd hoe dit nog verder gaat evolueren!”

Vanwaar komt Anke Suys? Het antwoord is spontaan: “Mechelen!” Zelfs al heeft ze nu, samen met hubby, een huisje gekocht in Sint-Katelijne-Waver, Katelijne voor de autochtonen. Maar geen nood: ze hoeft maar de straat over te steken en ze is terug in haar hometown. 

"Mijn ouderlijk huis was een gerestaureerde hoeve midden in een super groene omgeving. Gek genoeg was dit niet zo héél ver weg van 'de bewoonde wereld'. Dat maakt dat ik zowel een meisje van 'den buiten' als van 'het stad' ben. In zo'n omgeving opgroeien was echt wel een cadeau."

Waar moesten ze jou zoeken als je niet meteen te zien was?

“Ik was vast ergens een kamp aan het bouwen met mijn broertje. Wij hebben zoveel kampen gemaakt dat ik de tel kwijt ben. Nu, stel je maar niet teveel voor van een ‘kamp’. Meestal waren dat vijf planken tegen een boom met héél veel rommel, tot groot jolijt van onze ouders.”

Dat ze later iets creatiefs wou gaan doen, dat stond vast. Maar wat, dat was even uitzoeken. Alvast niet iets met schilderijen of beeldhouwwerken.

“Ik wou iets doen dat iedereen breed kan aanspreken en waaronder niet per se mijn naam hoeft te staan. Iets fijns dat een emotie teweegbrengt bij mensen. Of dat een boodschap kan overbrengen aan wie daar nood aan heeft.

Tijdens mijn studies beeldende kunsten vonden ze het vaak vreemd dat ik veel van mijn inspiratie uit commerciële dingen haalde. Maar die puzzelstukjes vielen allemaal samen toen ik Reclame ging studeren aan Sint-Lucas.”

“Voor mij was het een openbaring om mijn plekje te vinden en te kunnen doen wat ik het liefste doe.”


Op school was ze de ultieme seut. Naar eigen zeggen. “Niet per se dat ik de beste cijfers haalde, maar ik was wel altijd erg gefocust op mijn studies. Enkel Frans was een moeilijke, en dat is helaas nog niet veranderd. Mijn Frans is even goed als dat van Joey in Friends :’)”

Haar lievelingsvak? “In mijn laatste jaren aan Sint-Lucas kregen we het vak Psychologie. Dat vond ik super interessant. Door het vak, maar ook door de docent. Zo’n inspirerende figuur! Dat zijn mensen die het verschil maken.”

Waar haal je  je inspiratie?

“Ik zei het al, vroeger al vaak uit commerciële dingen. Als lagere-schoolkind hield ik mappen bij met allerlei dingetjes die me inspireerden. Postkaartjes (zoals die Boomerang-kaartjes), knipsels uit een magazine, een verpakking of een flyer … Beetje Pinterest avant la lettre, zeg maar. Sommige van die knipsels heb ik vandaag nog. Kan er geen afscheid van nemen :’)”

Welke campagnes had je zelf willen verzinnen? 

“Dat zijn er té veel om zo eventjes op te noemen. Het is altijd dubbel. Een goede campagne is inspirerend, maar stiekem ook frustrerend omdat je dit zelf wel had willen verzinnen. Ook dat is een deel van ons vak… Elkaar inspireren en het beste uit elkaar halen. De wil om het altijd beter te willen doen, dat zit er ook in.”

Waar kijk je vooral naar uit?

“Weer uit mijn kot komen, al mijn nieuwe collega’s in het echt leren kennen, ook de klanten natuurlijk. Daarnaast wil ik vooral mijn kennis verbreden, SEO/SEA, content marketing: bij Dallas kan ik daar wellicht nog veel over bijleren.”

Zijn er creatieven naar wie je opkijkt?

“Eén van mijn stagementoren, David Boon, volg ik nog altijd op social media. Ik bewonder hem en zijn werk omdat hij zowel conceptueel als creatief uitvoerend sterk in zijn schoenen staat. Art direction, grafische uitwerking, beeldende kunst of fotografie… hij doet het allemaal even vlekkeloos. Die veelzijdigheid, daar kijk ik echt naar op.”

Hoe kwam je bij Dallas terecht?

“Mijn ontmoeting met Dallas gaat al een hele tijd terug. Als jonge student zou ik normaal mijn stage bij Dallas doen. Maar voor ik wist dat ik hier mocht beginnen, had ik al toegezegd op een andere stageplek: bij het agency Choco. Dallas is altijd wel wat op mijn radar gebleven. Dus toen ik eind vorig jaar de vraag kreeg om als AD het team te komen versterken, leek het wel meant-to-be. Ja, dus!”

Een uitdaging waarvoor ze ook haar ervaring meebrengt: ze werkte al bij Coolblue, Brandhome en Springbok Agency.

Hoe zie je jouw bijdrage tot het team? 

“Ik hoop conceptueel mee mijn stempel te kunnen drukken, zeker op vlak van digital.  Mijn tandem met copy Pauline (Oppalfens) is nog vrij pril, maar het voelt alsof we al lang samenwerken. Het lijkt erop dat we een goede dynamiek samen hebben. Ik ben dus erg benieuwd hoe dit nog verder gaat evolueren.”

Wat moeten we weten over jou zodat we niet te veel schrikken?

“Oei. Iets wat niet iedereen weet? Ik heb ooit een verzameling van meer dan 1.000 Kipling aapjes gehad. Die heb ik terug verkocht aan Kipling zelf.”

Waar kijk je vooral naar uit in 2022? 

“Eens een goed feestje met de collega’s. Ik heb precies gehoord dat daar al leuke vooruitzichten voor zijn. #Dallas10jaar"

Is er nog leven naast de job?

“Ja, hoor. In het weekend ben ik meestal aan het dagjestrippen. Ik doe niks liever dan helemaal naar de uitkanten van België (of daarbuiten) te rijden om daar lekker te gaan eten, drinken, shoppen of wandelen. Verder ben ik begonnen met needle-felting.” Creatief met naaldvilt is ze dus ook al.

Jouw alltime nr.1 hit?

“Dan ga ik voor ‘Make it wit chu’ van Queens of the Stone Age. Altijd al een personal favourite geweest en nu nog meer, sinds het de openingsdans was op onze trouw. Een echte plakker, maar net iets anders.