Content marketing is een strategisch marketing en business proces dat tot doel heeft om waardevolle, relevante en consistente content te maken die een duidelijk gedefinieerd publiek aantrekt en blijft boeien. Met de uiteindelijke bedoeling om consumenten tot een winstgevende actie aan te zetten.
Inhoudstafel.
- Wil je resultaat boeken met je content marketing? Help dan eerst je doelgroep vooruit. En als het even kan, de hele maatschappij.
- Content marketing vanuit strategische hoek bekeken.
- Content marketing vanuit tactische hoek bekeken.
- Hoe goed is je content marketing?
- Ook al ruikt je content marketing lekker, toch moet je de geur actief verspreiden.
- En hoe brengen we dat nu netjes bij elkaar?
- #EagerToLearn
- Liever de volledige video bekijken?
Wil je resultaat boeken met je content marketing? Help dan eerst je doelgroep vooruit. En als het even kan, de hele maatschappij.
Content is vandaag een beetje zoals ocean plastics: we moeten minstens 2 keer nadenken voor we nieuwe content produceren. Want als de content die je produceert niet écht waardevol is, dan ben je gewoon nieuwe rommel op een gigantische berg bestaande rommel aan het gooien. En je kunt van één ding zeker zijn: naar rommel ziet niemand om. Mensen weten vandaag perfect hoe ze op het internet rommel vermijden.
Je content definieert en bouwt je merk. Het is daarom uiterst belangrijk dat wat je vertelt waardevol is. Maar hoe weet je nu dat je geen rommel en wel degelijk waardevolle content aan het maken bent? Wel, daar zijn een paar vereisten voor.
- Voor een goed verhaal heb je de juiste bouwstenen nodig.
- Je moet je verhaal optimaal vertellen.
- Zelfs het beste verhaal trekt niet vanzelf lezers aan; je moet je verhaal ook actief promoten.
Strategy without tactics is the slowest route to victory.
Tactics without strategy is the noise before defeat.
– Sun Tzu (544BC-496BC)
Content marketing vanuit strategische hoek bekeken.
Verhalen pluk je niet uit de lucht. Goeie verhalen zijn het logische gevolg van wat je doet en onderneemt. Het woord 'reisverhaal' vat alles perfect samen: eerst de reis en daarna komt het verhaal vanzelf wel.
Verhalen zitten ingebakken in wat je doet.
Sommige merken doen aan 'extreme content marketing'. Daarmee bedoel ik dat ze letterlijk geen euro in reclame stoppen. Ze bouwen enkel en alleen op sterke verhalen die worden verder verteld. En sommige van die bedrijven doen het een heel stuk beter dan sommige andere die het vooral moeten hebben van advertising.
Veja. Hoe de sneakers worden gemaakt is minstens zo belangrijk als de sneakers zelf.
De productie van een paar Veja sneakers kost 5 tot 7 keer meer dan de productie van bijvoorbeeld [vul hier eender welk ander sneaker-merk in]. Toch worden ze voor min of meer dezelfde prijs verkocht. Dat kan omdat Veja niet één euro in advertising stopt.
Veja is een Frans merk. Het bestaat ondertussen al een 10-tal jaar. De sneakers zelf worden gemaakt in Brazilië.
Veja ziet erop toe dat de producenten van de grondstoffen rechtvaardig worden vergoed. Het merk optimaliseert de eigen impact op sociaal en ecologisch vlak permanent. De schoenen zelf worden geproduceerd in omstandigheden waar iedereen met respect wordt behandeld. Veja gebruikt voor z'n sneakers onder andere ook B-mesh, een stof die ze zelf hebben ontwikkeld op basis van gerecycleerde plastic flessen.
Dat is slechts een greep uit de principes die zo typisch zijn voor Veja. Maar je hebt het al helemaal door: elk principe biedt stof tot waardevolle content.
Je leest het volledige verhaal hier.
That's what our project is about, making what we want the world to become.
En wie een sterk verhaal heeft, kan vaak rekenen op steun uit onverwachte hoek. Van mensen die bijvoorbeeld zelf vaak in de media komen. En dan hoeft advertising wellicht niet zo nodig.
Tony's Chocolonely: de chocolade die zonder advertising marktleider geworden is in Nederland.
Tony's Chocolonely is een chocolademerk dat er alleen maar gekomen is om een onrechtvaardigheid de wereld uit te helpen. Het objectief is 'samen maken we chocolade 100% slaafvrij'.
We staan er soms niet bij stil, maar met de meeste andere chocolade die we eten is slavernij gemoeid. Kinderslavernij. En dat is precies waar het merk op aanstuurt: dat jij stemt met je portemonnee.
Slaat zo'n verhaal aan? Wel Tony's Chocolonely beperkt zich wat communicatie betreft tot 'online, on-stage en on-pack'. Daarnaast stoppen ze geen geld in advertising. Niet 1 euro. Toch zijn ze marktleider geworden in Nederland. En misschien straks ook wel in andere landen. De chocolade is overigens van Belgische makelij en, jawel, uitstekend.
En kan het ook iets minder extreem alsjeblieft?
Je moet niet altijd van de grond af een nieuw, idealistisch bedrijf uit de grond stampen om met waardevolle en succesvolle content op de proppen te kunnen komen. Je kunt vaak extra waarde creëren gewoon op basis van wat je al hebt. Door bijvoorbeeld gewoon de 'regels' van je sector eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Dat van de consument.
De beste content marketing hack ooit.
Eigenlijk is het simpel. Als adverteerder investeer je het best in de realiteit, veeleer dan in fictie. Je content marketing wordt er meteen een pak eenvoudiger op: het enige wat je moet doen, is slim communiceren over alle waarde die je als bedrijf helpt creëren.
Content marketing vanuit tactische hoek bekeken.
Je hebt je verhaal. Maar hoe bouw je dat verhaal nu concreet? Je wilt immers dat het de best mogelijke kans heeft om door je doelgroep naar waarde te worden geschat. Hier kaarten we uiteindelijk altijd 'tactics' aan. Maar weet dat strategie nooit ver is. Beide zijn van nature nauw met elkaar verbonden.
Alles begint met het ontwikkelen van je persona's.
Buyer persona's helpen je om de behoeften en interesses te begrijpen van al wie in aanmerking komt om je product te kopen. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, dan weet je ook welke content mensen waardevol zullen vinden in elke fase van hun buyer's journey.
Het komt erop neer dat je content veel relevanter en consistenter wordt voor je doelgroep wanneer je die telkens maakt met één van je persona's voor ogen.
Wil je meer te weten komen over hoe je de ontwikkeling van je persona's aanpakt? Dan kan dat hier. Je kunt er ook onze "Buyer persona's startersgids" downloaden.
Of ga je liever meteen aan de slag? Dan kan dat met de "Make my persona tool" van Hubspot.
Sla vooral spijkers met koppen.
Wat je als adverteerder graag vertelt, is niet noodzakelijk wat je doelgroep graag hoort. Uiteraard lijkt het vanuit adverteerders-standpunt altijd interessant om het meteen over je producten of diensten te hebben. Maar dat is doorgaans niet de aanpak waarmee je mensen makkelijk voor je zaak wint. Jouw verhaal zal in eerste instantie ernstig rekening moeten houden met de werkelijke interesses van je doelgroep.
Hoe achterhaal je nu wat je doelgroep graag van je wil horen?
Je hoeft helemaal geen gedachten te kunnen lezen om exact te weten wat je doelgroep van je wil horen. Daar bestaan immers tools voor.
Bij "Answer The Public" tik je een keyword (al dan niet 'long') in en je krijgt meteen terug welke vragen mensen op dit ogenblik aan Google stellen in verband met je keyword. Je krijgt vragen met typische vraagwoorden terug (wie, wat, welke, waar, waarom, wanneer, hoe, …), vragen met voorzetsels (voor, bij, zonder, als, naar, met), vergelijkende vragen (versus, gelijk, en, of) en dan vragen die je keyword relateren aan iets anders.
Zo weet je exact hoe je je doelgroep vooruit kunt helpen door antwoorden te geven op de vragen waar ze werkelijk mee worstelen. Het maakt dat je blogposts hoegenaamd niet generiek zijn maar net zeer specifiek.
De vragen hebben een kleurcode: ze gaan van vol groen naar transparant groen. Vol groen betekent dat de vraag het vaakst wordt gesteld. En wat vertelt Answer The Public ons dan over 'content marketing'? Dat heel wat mensen niet precies weten wat het is. Daarom hebben we dat meteen opgelost helemaal bovenaan deze blogpost.
Deze tool kan je ook heel veel inspiratie opleveren voor nieuwe content. Mensen stellen immers de gekste vragen. Vragen waar je wellicht zelf nooit op komt.
Video en content marketing.
Tekst hoort sowieso thuis in een blogpost. Maar er is vandaag wel meer dat als vanzelfsprekend in elke blogpost thuis hoort. We zijn allemaal hoe langer hoe meer visueel ingesteld. Daarom is het vaak een goed idee om je hele betoog als een video podcast bovenaan je blogpost te zetten.
Video is ondertussen lang geen peperdure of tijdrovende aangelegenheid meer. Wil je graag meer leren over hoe je video voor blogposts (en social media) het beste aanpakt? Dan is deze track op Hubspot academy een absolute aanrader.
Hoe maak je je blog-tekst messcherp?
Voor je tekstgedeelte wil je 2 zaken:
- Je tekst moet makkelijk leesbaar en bevattelijk zijn voor iedereen.
- Je tekst moet voor mensen geschreven zijn, maar je wilt ook dat je on-page SEO in order is.
Om je te helpen je teksten beter leesbaar te maken zijn er deze tools.
Ernest Hemingway hield niet van samengestelde zinnen. Of van drie- en (laat staan) vierlettergrepige woorden. Precies daarom draagt deze editor z'n naam. Hij helpt je om weinig of geen bijwoorden te gebruiken, simpele zinnen, geen passieve constructies, … Kortom, deze Hemingway Editor helpt je om je teksten rechttoe rechtaan te houden. Met deze beperking: het werkt alleen maar als je je teksten in het Engels schrijft.
Bestaat er iets gelijkaardigs voor meer toegankelijke Nederlandse teksten?
Storychief is de naam van content marketing management software. In 'the cloud'. De software doet veel meer dan alleen maar helpen om je teksten beter leesbaar te maken. Maar later meer hierover.
Wat je vooral niet wilt is een tekst die bol staat van de spel-, stijl- en grammaticafouten. Het geldt uiteraard voor elke tool: je moet er je hoofd wel bijhouden. Maar de schrijfassistent van De Standaard helpt je om je tekst taalkundig gezien zo perfect mogelijk te krijgen.
'Embedden' is de boodschap.
Je mag in je blogpost best wel een social media post stoppen. Dat zorgt voor afwisseling (en daar hunkeren we allemaal naar). Maar het is tegelijkertijd een extra manier voor mensen om contact met je te leggen.
Hoe goed is je content marketing?
Mag je van succes spreken als je er in slaagt heel veel mensen naar één welbepaald stuk content te lokken? Ooit dacht ik van wel. Vandaag denk ik daar helemaal anders over.
In 2015 was Mars in het nieuws. Deze keer zou er water zijn gevonden. Een belangrijke vondst. Want waar water is, is leven. Logisch dat alle media er vol van stonden. Op social media is 'news jacking' schering en inslag en dit was de uitgelezen kans om het wagentje van Duvel aan de nieuwsgolf over Mars te hangen. Zo gezegd, zo gedaan: een foto van de maan (jawel!) met een krater die wel erg op een Duvel-glas leek rood gekleurd en meteen op Facebook gegooid met deze tekst: "Water op Mars? Duvel, ja!"
Veel volk naar één stuk content? Sorry, dat moet beter.
De post was –tenminste, zo dacht ik toen– een ongehoord succes. Meer dan 3.500 likes en maar liefst 1.920 shares. Doe dat maar eens na voor een merk.
Alleen, de post was een stipje op een radarscherm dat even snel verdween als het er was opgekomen. Ik had totaal niet nagedacht over de 'experience'. De logische vraag die ik had moeten stellen is: "Wat als de post een succes wordt? Wat is dan de next step?"
Mensen zijn veel meer geneigd om een aankoopbeslissing te nemen nadat ze minstens 7 stukken content hebben gezien. (bron: IDG)
Het échte objectief mag duidelijk zijn: hoe krijg je 'n bezoeker naar het volgende stuk content? Het kost je inspanningen en geld om mensen zover te krijgen dat ze je website bezoeken. Eén keer je ze daar hebt, wil je dat ze naar het volgende artikel doorklikken. En daarmee telkens de volgende stap in de customer journey zetten.
Personalisatie: de kortste weg naar de volgende fase in de buyer's journey.
Wie een gezinsabonnement op Netflix heeft, zal dit kunnen bevestigen: de 'homepages' van alle gezinsleden zien er stuk voor stuk anders uit. Netflix zet immers artificiële intelligentie in om ervoor te zorgen dat de content die je voorgesteld wordt, helemaal je ding is. Zo laten ze àlle content die ze hebben –ook de goedkopere producties– beter renderen. Bovendien voorkomen ze op die manier dat je je abonnement opzegt omdat je net een paar uur in een reeks hebt geïnvesteerd die je uiteindelijk niet kan boeien.
Spotify doet net hetzelfde. En Amazon is niet tevreden met één aankoop, maar zet alles op alles om je meteen tot de volgende aankoop te verleiden.
Personalisatie wil niet enkel zeggen dat je je content afstemt op de interesses van je klanten, op de rol die ze spelen of de industrieën waartoe ze behoren. Neen, het betekent vooral dat je je content afstemt op de verschillende fases van de buyer journey.
Hoe krijg je nu iemand naar het volgende stuk content?
Het doel is dat je content zo georganiseerd wordt dat mensen makkelijk geneigd zijn een volgend, interessant stuk content te lezen en dat ze daarmee weer een stap verder zetten in de buyer journey. Dat is uiteindelijk waar content marketing om draait.
Alles valt of staat met de organisatie van je content.
Om dat doel te realiseren, moet je je content systematisch van verschillende tags voorzien. Systematisch betekent hier: elk stuk content en volgens een welbepaald systeem.
- Topic. Gaat dit stuk content over content marketing, lead generation, marketing reporting, …?
- Stage. Is deze content bedoeld voor TOFU, MOFU of BOFU (resp. Top Of the Funnel, Middle en Bottom).
- Persona. Tot welk persona is dit stuk content gericht?
- Content type. Gaat het hier over een blog, een ebook, een video, een podcast, een infographic, …?
- Marketing automation. Welk platform wordt gebruikt: Hubspot, Mailchimp, …?
- Product. Gaat dit stuk content over één van je producten of diensten?
Bouw je eigen “infinite scroll” .
Facebook stelt alles in het werk om mensen zoveel mogelijk op het platform te houden. Daar hebben ze alle baat bij. Sommige adverteerders staan daar verder niet bij stil. Maar in de mate dat je daarin meegaat, moet je ook elke keer opnieuw langs de kassa als je je doelgroep wilt bereiken. En het maakt niets uit of mensen nu je pagina volgen of geliked hebben: betalen zul je.
En aangezien het geen goed idee is om mensen 'koud' te converteren, moet je hen wel naar je eigen content krijgen op je eigen platform. En één keer je ze daar hebt, pas je gewoon zelf het Facebook-principe toe: je probeert hen er zo lang mogelijk te houden. Daarvoor kun je het best te leen gaan bij bedrijven als Netflix, Spotify en Amazon.
Personalisatie is het sleutelwoord.
Werk je met Hubspot, dan kun je meteen beginnen personaliseren. In Hubspot heb je immers 'smart content' (wat zoveel betekent als: verschillende content voor verschillende mensen).
Smart content wordt (nog) niet gestuurd door artificiële intelligentie. Maar het laat je wel toe je content heel persoonlijk te maken op basis van verschillende parameters:
- Het land waar je bezoeker zich bevindt.
- Het toestel dat je bezoeker gebruikt.
- De weg waarlangs je bezoeker je heeft gevonden.
- De taal van je bezoeker.
- Het segment waartoe je bezoeker behoort.
- De lifecycle stage van je bezoeker.
Een content recommendation engine doet het zware werk voor je.
Een 'content recommendation engine' werkt op basis van artificiële intelligentie. Een voorbeeld hiervan is TrenDemon. Wat TrenDemon voor je doet, is kijken welke content mensen het meest tot conversie aanzet. TrenDemon leert bij en optimaliseert content-aanbevelingen op basis van wat echt werkt.
Stel een correcte diagnose: speel gewoon je eigen prospect.
Zo ga je te werk. Je tikt een keyword in waarvoor je 'rankt'. Vind je in de Google Search Engine Result Pages (SERPs) een link naar je website terug, klik er dan op. En stel jezelf vervolgens deze vragen:
- Heb je makkelijk gevonden waar je naar op zoek was?
- Is de content goed gepresenteerd, is de layout aangenaam?
- Is wat je leest veeleer vaag en algemeen of voelt het alsof je een heel concreet antwoord krijgt op de vraag waar je mee worstelt?
- Krijg je een volgend, nuttig artikel aangeboden?
- Zijn er teveel advertenties, pop-ups of andere afleidingen?
- Is wat je leest of bekijkt geschikt voor het toestel dat je gebruikt?
Hoe mensen je content consumeren en ervaren is minstens zo belangrijk als wat er op je pagina te lezen of bekijken valt.
Oeps. 60 tot 70% van alle marketing content wordt nooit gebruikt.
We hebben het hier over B2B-content. Hoe dan ook, het cijfer is ontmoedigend. Maar hoe komt dat? Heeft het te maken met het feit dat sales-mensen geen gebruik maken van de content die door de marketing-afdeling wordt geproduceerd? Of ligt het veeleer aan het feit dat er al zoveel content is?
Vooral het laatste, lijkt ons. Er zijn sowieso al massa's content over de meest uiteenlopende onderwerpen. En heel veel van die content is ook nog eens gewoon goed. Ook al is je content marketing uitstekend, je kunt er nog altijd niet op rekenen dat mensen je content 'organisch' vinden of er spontaan op af komen.
Ook al ruikt je content marketing lekker, toch moet je de geur actief verspreiden.
Het is met content-productie een beetje zoals met ocean plastics: het wordt hoog tijd dat we iets harder nadenken vooraleer we zo maar gaan produceren. Vandaar dat nieuwe content aanmaken niet altijd het beste idee is. Nieuw is immers relatief. Wat jij bijvoorbeeld 6 maanden geleden geschreven en gepubliceerd hebt, is nieuw voor wie het vandaag pas ontdekt.
Je past beter de 50/50 regel toe: stop evenveel geld en energie in het promoten van je content, als in de productie ervan. Je doet er daarom goed aan minder content te produceren en je meer toe te leggen op content-promotie.
Organische content-promotie.
We hopen allemaal op 'quick fixes'. We hopen dat we de lotto winnen zodat we nooit meer hoeven te werken. En op dezelfde manier hopen we dat mensen onze content massaal gaan delen zodat wij er geen geld of energie in moeten steken. Helaas, op quick fixes kun je niet rekenen. Daar steekt vooral het business-model van Facebook een stokje voor.
Toch zijn er manieren om ervoor te zorgen dat je content onder de aandacht van je doelgroep komt zonder dat je daar eerst hard cash voor op tafel moet leggen.
SEO (Search Engine Optimisation).
SEO is een lange-termijn verhaal. Hoog scoren in de search engine result pages, dat lukt niet van vandaag op morgen. En je scoort maar beter goed zodat je terug te vinden bent op de eerste pagina die Google teruggeeft. Niemand komt immers op pagina 2.
Maar het kan. Zo vind je Dallas helemaal bovenaan op de eerste pagina terug als je in Google 'inbound marketing' intikt. Hoe doen wij dat? Onder meer met pillar pages en content clusters.
En hoe werken zo'n pillar page en topic cluster?
De pillar page is een doorgaans uitvoerige pagina over een welbepaald topic. Met die pagina leg je mensen zo ongeveer alles uit over het onderwerp. En je laat meteen aan Google zien dat je heel veel weet over dat topic.
Met een topic cluster bedoelen we alle pagina's die logisch gelinkt zijn met je pillar page. Scoort één van de pagina's goed, dan hebben alle andere pagina's in de cluster daar voordeel van in Google's ranking.
En wat je pagina's zelf betreft, zorg je er het best voor dat je on-page SEO goed zit. Geen nood: er bestaan tools die je daarbij helpen.
We hebben het al gehad over Storychief. Daar zit een zeer gebruiksvriendelijke en praktische tool ingebouwd die je stap voor stap helpt om je tekst helemaal SEO-proof te maken.
Diezelfde tool laat je ook zien hoe je post eruit ziet in de Search Engine Result Pages. Zo weet je meteen of je titel voldoende beknopt is, zodat hij niet halverwege wordt afgekapt. Of je URL geschikt is. En of je meta description wel overtuigend genoeg is om mensen tot doorklikken aan te zetten.
Naast Storychief bieden zowel Portent als Moz ook gratis tools aan om je titel en je meta description te checken.
Backlinking.
Backlinks zijn 1 van Google’s top 3 ranking factors. Een backlink is een link van een andere website naar jouw blogpost. Hoe meer autoriteit de verwijzende website heeft in de ogen van Google, hoe waardevoller de backlink.
Meer weten over SEO?
Interesse om je SEO-kennis op te krikken? Dat doe je op deze bestemmingen.
Hubspot heeft deze uitstekende track over SEO.
Of ook hier bij SEMrush kun je één en ander opsteken over SEO van Greg Gifford.
Social media.
In principe moet je niet al te hard rekenen op organisch bereik.
Al valt dat vandaag met Linkedin nog wel mee. Tenminste, dat is onze ervaring. Voor onze sessie over content marketing, hebben we een promotiefilmpje gemaakt en dat hebben we organisch verspreid via Linkedin.
Facebook is een ander paar mouwen. Gemiddeld zien minder dan 2% van je fans of volgers je organische posts. En met je post heb je statistisch gezien 1.7 seconde de tijd om de aandacht te trekken.
Voor je promotie op Facebook, hou je best rekening met het volgende:
- De kunst bestaat er in snel de aandacht te trekken: bij video zijn de eerste 3 seconden cruciaal. Maak meteen duidelijk dat wat de video wil vertellen super relevant is voor wie het ziet. Anders mis je de boot.
- Hou er bij video rekening mee dat zelfs de mensen die bij je video stil blijven staan, kijken zonder het geluid op te zetten. Subtitles zijn bijgevolg een must (en stop ze er vooral niet 'hard' in maar maak gebruik van SRT-files).
- Neem je video ook op in formaten die bij uitstek geschikt zijn voor verticale consumptie (1:1, 5:4, 9:16).
- Maak verschillende varianten, bijv. in functie van (licht) verschillende doelgroepen.
Andere vormen van organische promotie.
En dan zijn er uiteraard nog deze mogelijkheden:
- Live promotions (events & webinars).
- Influencer networks.
- Word of mouth.
- Email.
Meer weten over hoe je social media aanpakt?
Hubspot Academy heeft een aantal zeer solide 'tracks' over social media. Dit is de algemene:
En dan hebben ze nog een specifiekere tracks:
- Developing an end-to-end Facebook marketing strategy.
- Developing an end-to-end Instagram marketing strategy for your business.
Betalende content-promotie.
SEA (Search Engine Advertising).
Google ads zijn wellicht een te dure optie om je content onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Daarvoor zijn social media een betere optie.
Wanneer we het over content hebben die mensen ertoe kan aanzetten klant te worden (content in de decision-fase van de buyer's journey), dan is SEA best wel een mogelijkheid.
Wil je je SEA-skills aanscherpen, dan heeft Google een goeie cursus voor je:
Social media ads.
Met betalende ads op social media, kun je je content op een zeer gerichte manier promoten. Een goeie aanpak is de 1€/dag Facebook Strategie.
Hoe gaat dat in z'n werk? De 1€/dag Facebook Strategie pas de inbound manier van denken toe op social media. Het betekent dat je Facebook-ads hebt voor elke fase van de buyer's journey.
We hebben het hier over video. En daar is een hele goeie reden voor. Facebook laat immers toe om mensen al dan niet opnieuw te bereiken op basis van hun kijkgedrag.
Het is de bedoeling om een 'grid' op te zetten van bijvoorbeeld 9 video's: 3 video's die bedoeld zijn voor de awareness fase (en die wijzen op een behoefte of gebrek en meteen al suggereren dat jouw merk daarvoor een oplossing biedt), 3 video's voor de consideration fase (waarbij je mensen alle argumenten aanreikt zodat ze tot de conclusie komen dat jij de beste oplossing biedt) en tenslotte 3 video's voor de decision fase (waarbij je mensen helpt om effectief bij jou te kopen).
Hoe werkt het roostertje?
Mensen die géén 10 seconden van je eerste awareness-video hebben bekeken, ga je 'retargeten' met je tweede awareness-video. Bekijken ze dan bijvoorbeeld méér dan 10 seconden, dan bereik je hen opnieuw maar deze keer met je eerste consideration-video. En zo verder. Bedoeling is dat je mensen telkens verder in funnel brengt.
Wil je in detail weten hoe je deze strategie voor jouw merk kunt inzetten, dan vind je hier meer uitleg:
Wil je graag weten welke ads Facebook allemaal heeft en waarvoor ze het best worden ingezet, dan vind je alle uitleg hier:
En hoe brengen we dat nu allemaal netjes bij elkaar?
We hebben het er al over gehad: de bedoeling van social media is om mensen vooral daar te houden. Zowel Facebook, Instagram als Linkedin proberen ervoor te zorgen dat mensen geen enkele reden hebben om weg te klikken, maar integendeel 'oneindig blijven scrollen'.
Dat past allemaal heel netjes in hun business plan. Maar dat helpt jouw bedrijf niet bepaald vooruit. Wat social media willen, is dat je elke keer langs de kassa moet als je hun publiek wilt bereiken. Vandaar dat het belangrijk is om je eigen 'infinite scroll' te ontwikkelen, je eigen publiek op te bouwen en die zolang mogelijk op je eigen platform te houden. En dat doe je zo.
OIS (Owned Infinite Scroll)
Bij inbound marketing start alles met je persona. Die zijn belangrijk om je content zo relevant mogelijk te maken. En vooral ook om te weten met welke content je hen telkens dieper de funnel kunt intrekken.
Stel, je hebt 3 verschillende personas. En je wilt hen via Facebook bereiken. Het is niet zo dat je op Facebook 3 verschillende doelgroepen kunt maken die perfect overeenstemmen met je personas. Toch kunnen we hen bereiken.
We hebben het gehad over ons 3x3 grid (1€/dag Facebook strategie). Het idee is dat je per persona een awareness-, een consideration- en een decision-video hebt (of maakt). In de mate dat je eerste awareness-video geen verf pakt, bereik je waarschijnlijk niet de juiste personas.
Geen nood: op mensen die geen engagement aangaan met je video mik je gewoon opnieuw, maar dan deze keer met een awareness-video voor een ander persona. Tot ze doorklikken naar je eigen platform. Vervolgens zet je alles in het werk om hen daar te houden. Met je eigen infinite scroll. Zodat je niet voor elke fase in de buyer's journey langs de kassa van Facebook moet.
Het idee is dat je bezoekers dieper in de funnel trekt terwijl je hun aandacht hebt. Op jouw platform voor alle duidelijkheid. En dat doe je met weloverwogen gerelateerde content.
Als alles volgens plan verloopt, hoef je dus maar één keer een beroep te doen op Facebook. Tijdens de awareness-fase. Mensen naar de volgende fase in de funnel brengen, dat doe je dus op eigen kracht.
In de mate dat zoiets niet lukt, kun je nog altijd een beroep doen op Facebook-advertising.
#eagertolearn
Dallas Antwerp houdt er een aantal waarden op na:
- #creativelydriven
- #alwaysaccountable
- #eagertolearn
- #alwayshelping
- #no-nonsense
An investment in knowledge always pays the best interest.
– Benjamin Franklin.
"Eager to learn" is er eentje van. Daarom is iedereen bij Dallas inbound-gecertificeerd. Heb je zelf ook de drive om bij te leren wat content marketing betreft, dan kan dat op deze plekken:
Hubspot academy
- Content marketing (met certificaat)
- Business Blogging Course: Attracting and Monetizing an Audience Through Content.
- Business Writing: Master High-Impact Writing With Bestselling Author Daniel Pink.
- Delivering Client Success.
- Youtube Marketing Course.
SEMRush Academy
- SEMRush Content Marketing Toolkit Course.
- Google Digital Garage.
- Google Primer: voor iOS / voor Android.
Youtube
Social Creators
F#ck Content Marketing - Randy Frisch
Ondanks de weinig volwassen klinkende titel, toch een uitstekend boek over content marketing.
Klaar voor welriekende content marketing?
Het feit dat je tot hier geraakt bent, bewijst dat je absoluut gemotiveerd bent om je content marketing naar een volgend niveau te tillen. Met alles wat je opgestoken hebt, zou het moeten lukken om voortaan zeer welriekende content de wereld in te sturen. Veel succes.
Welke geur verspreidt je content straks?