Marketing automation gaat hard. Keihard.
Dat bewijst in de eerste plaats Google. In twee jaar tijd steeg het aantal zoekopdrachten van de zoekterm ‘marketing automation’ met 82%. Daarnaast is marketing automation wereldwijd één van de snelst groeiende segmenten in de online marketingwereld. Op dit moment zijn er zo’n 260 aanbieders van marketing automation software en de piek is nog lang niet bereikt.
Iedere maand komen er dus nieuwe spelers bij die de grote jongens het vuur aan de schenen willen leggen, maar de grote spelers houden stand. Kijk maar naar HubSpot en Eloqua. Deze evergreens blijven de populairste marketing automation softwareplatformen volgens erkende reviewsites Capterra en G2crowd.
Toch vertonen HubSpot en Eloqua veel verschillen. Welke dat zijn, behandelen we in dit artikel. Zo krijg je een goed beeld van welke marketing automation software nu het beste bij je doelstellingen past.
… breng je je behoeftes en doelstellingen in kaart. Waarom wil je marketing automation inzetten? Welke taken wil je automatiseren zodat je team efficiënter te werk kan gaan? Zet deze doelstellingen op papier met goedkeuring van het marketingteam.
Wanneer je je doelstellingen hebt bepaald, mag je pas platformen gaan vergelijken. Beginnen doen we met HubSpot.
Dé grondlegger van inbound marketing? Dat is HubSpot. Ze bedachten de term ‘inbound marketing’ in 2005 en krijgen zelfs een vermelding op de Wikipedia-pagina van de nieuwe marketingstroming.
Tien jaar later is het nog steeds de referentie in inbound marketing en marketing automation. Het staat bekend als hét alles-in-één marketing automationplatform van de markt. Alle nodige marketinginstrumenten bevinden zich op één centrale hub. Je kunt dus onder andere bloggen, mails versturen, leads opvolgen, social media berichten plaatsen en opvolgen vanuit één plaats.
Daarnaast biedt HubSpot ook een uitgebreid CMS of Content Optimization System (COS) zoals zij het noemen aan. Dit COS is geïntegreerd met het eigen CRM, workflow engine, lead scoring en reporting.
Voorbeeld van analytics van een landingspagina. Je moet dus niet naar de rapportage gaan om de analytics van een specifieke landingspagina te zien.
Geloof of het of niet, maar marketing automation softwaregigant Eloqua bestaat al van net voor de eeuwwisseling. Het werd door de opkomst van HubSpot naar de achtergrond verwezen, maar sinds 2014 is het opnieuw één van de grootste platformen. Dit komt omdat Oracle Eloqua toen overnam.
Eloqua wordt voornamelijk gebruikt door B2B-marketeers van middelgrote tot grote, globale organisaties. Eloqua focust zich op het automatiseren van het lead generation proces. Daarnaast is het zeer uitgebreide software met veel tools zodat je de volledige controle hebt over je campagnes en leads.
Starten met HubSpot doe je vanaf €185 per maand, maar de kost stijgt naargelang van het aantal contacten of features dat je toevoegt. In alle eerlijkheid: het basismodel van HubSpot is té beperkt. Zeker qua analytics en workflows. Je bent dus bijna verplicht om een duurdere licentie te nemen.
HubSpot heeft drie verschillende licenties: Basis, Pro en Enterprise. Ontdek het prijsmodel en wat deze licenties allemaal inhouden.
Eloqua is een ander verhaal, want het hanteert geen transparante prijszetting. Elke klant krijgt een andere prijs. Die hangt af van de vraag of je andere Oracle producten gebruikt, of je een agentschap bent en hoeveel contacten je implementeert. Ontdek het prijsmodel van Eloqua.
Ontdek het prijsmodel van Eloqua.
Moet je nu HubSpot of Eloqua kiezen? Wel, neem je doelstellingen erbij en kijk welk platform het dichtst ertegenaan leunt.
Ben je een iets of wat kleinere organisatie met een beperkt marketingbudget? En wil je je sociale media, lead management, e-mailmarketing en rapportage automatiseren? Dan zouden we zeggen: kies voor HubSpot.
Ben je een grote speler met een groot marketingbudget? En wil je duizenden, al dan niet meertalige, campagnes runnen met transparante data? Dan zouden we zeggen: kies voor Eloqua.
Toch geven we je één tip: ga niet over één nacht ijs. HubSpot en Eloqua zijn allebei fantastische marketing automation tools met hun eigen sterktes én zwaktes. Laat bovenstaande informatie dus rustig bezinken en kies slim.
Wil je op zeker spelen en de knoop niet alleen doorhakken? Vraag ons dan vrijblijvend om advies.
Of vind je marketing automation allemaal nog wat overweldigend? Lees dan in alle rust wat het nu allemaal omvat in het uitgebreide eBook over marketing automation.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Deze verhalen over HubSpot
Dallas Antwerp, Sint-Paulusplaats 19, 2000 Antwerpen
+32 (0)3 260 64 70 - Stuur ons een e-mail
Reacties (0)
Nog geen reacties
Geef hier je feedback of stel je vraag.