Wanneer is jouw volgende campagne succesvol?
Die vraag kan je enkel beantwoorden als je doelstellingen hebt geformuleerd. Duidelijke doelstellingen geven een richting aan. Ze geven een betekenis aan alle inspanningen die jouw marketing team levert. Zonder doel dwaal je zomaar wat rond en kom je nergens.
Maar ook aan vage doelstellingen heb je niets. Gewoon “méér” roepen is niet genoeg. Het gaat om duidelijke, afgebakende - en vooral - de juiste doelstellingen zodat je in één oogopslag kan evalueren of je plan iets oplevert of niet.
SMART is meer dan gewoon ‘slim’. Het is een handig geheugensteuntje dat alle elementen van een goede doelstelling bevat:
Ben je echt slimmer als je SMART toepast? Helemaal!
Kies je voor specifieke doelstellingen, dan is het heel wat makkelijker om je team op één lijn te krijgen en hen duidelijke opdrachten toe te spelen. Een planning en daaraan gekoppelde deadlines zijn hierbij essentieel. Haalbare doelstellingen laten het ook toe om je mensen en middelen slim in te zetten.
Aangezien SMART-doelstellingen meetbaar zijn, kan je snel schakelen wanneer er afgeweken wordt van die doelstellingen en kun je jouw mensen ook meteen wijzen op successen of mogelijke - laten we realistisch zijn - tegenslagen.
Dat klinkt allemaal heel logisch, maar het is moeilijker dan je denkt. Veel bedrijven worstelen er enorm mee om hun abstracte doelen heel concreet neer te schrijven. Daarom geven we enkele tips mee:
Het zit hem in de details. Je weet dat je doelstelling specifiek is als:
Measurement matters now more than ever. Marketing technology advances have made it easier and more affordable to connect activities to outcomes, but marketers are largely dropping the ball when it comes to monitoring, reporting, and improving performance.
- Paul Roetzer, Content Marketing Institute, 2013
Zoals Paul Roetzer aanhaalt is meetbaarheid essentieel voor dit proces. Doordat je een doelstelling meetbaar maakt, kan je het succes van jouw aanpak evalueren. Meten is dus weten. Je maakt een doelstelling meetbaar door deze uit te drukken in een cijfer of aantal dat behaald moet worden in een concreet bepaalde termijn.
Paul Roetzer is CEO en oprichter van PR 20/20, een bureau dat al sinds 2005 achter het verhaal van inbound marketing staat. Tijdens zijn workshop leer je hoe je efficiënt doelstellingen moet prioriteren, hoe je doeltreffend moet experimenteren en hoe je inbound marketing ten volle kan benutten.
Is mijn doelstelling aanvaardbaar?
Een doelstelling is aanvaardbaar als er voldoende draagvlak is binnen je team. Dat betekent concreet dat iedereen zich kan vinden in de vooropgestelde deadlines, de taken en het uiteindelijke doel. Als dat niet het geval is, heeft het geen zin. Je hebt je team nodig om je doelstelling te realiseren.
Er zijn een aantal voorwaarden waaraan een doelstelling moet voldoen om als realistisch bestempeld te kunnen worden. Een doelstelling is realistisch als:
Als een doelstelling niet realistisch is, is hij ook niet relevant voor jouw organisatie.
Om een doelstelling en een set taken helemaal SMART te maken is er absoluut een deadline nodig. Zonder concrete deadline, is een doelstelling niet meetbaar en al zeker niet SMART. Let er wel op dat je realistische deadlines vooropstelt, zodat de doelstelling aanvaardbaar blijft voor je collega’s.
Even concreet, hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? Hieronder staan een voorbeeld van hoe een vage doelstelling steeds beter wordt door stap-voor-stap de letters van S-M-A-R-T toe te voegen:
Formuleer je doelstelling zo concreet mogelijk.
Voorbeeld
👍🏻 Wij willen meer leads door meer e-books te laten downloaden.
👎🏻 Wij willen meer leads.
Deze stap zorgt ervoor dat je weet wanneer je je doel bereikt hebt.
Voorbeeld
👍🏻 Wij willen 35% e-books laten downloaden.
👎🏻 Wij willen meer e-books laten downloaden.
Zorg ervoor dat je de middelen juist inzet en realistische doelen vooropstelt.
👍🏻 Wij willen het aantal kanalen die naar onze e-books leiden verhogen van 2 naar 4.
👎🏻 Wij willen het aantal kanalen die naar onze e-books leiden, verhogen van 2 naar 30.
Bepaal een concrete deadline.
👍🏻 Wij willen tegen 11 december 2017 het aantal gedownloade e-books met 35% verhogen.
👎🏻 Wij willen binnen een aantal maanden het aantal gedownloade e-books met 35% verhogen.
Een goede doelstelling volgt met andere woorden de formule:
Wij willen de [categorie zoals websitebezoekers] verhogen met [Cijfer] tegen [Datum].
Nog niet concreet genoeg? Hieronder lijsten we enkele goede voorbeelden op voor drie functies waar we vaak mee te maken hebben:
Wil je graag aan de slag met SMART-doelstellingen? Top, dan helpt onze template je zeker een eind op weg!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Deze verhalen over Strategie
Dallas Antwerp, Sint-Paulusplaats 19, 2000 Antwerpen
+32 (0)3 260 64 70 - Stuur ons een e-mail