Waarom moet je je content recyclen?

Jasper Wouters 5 minuten leesplezier

Marketeers die bezig zijn met content marketing kennen twee grote frustraties.

De eerste irritaties zijn al voelbaar tijdens het creëren van de content. Alleen al het artikel afkrijgen is vaak het achtste wereldwonder bij veel organisaties. Daarnaast vinden de meeste marketeers ook geen vast tempo. Weinigen slagen erin om consistent content te publiceren en houden het niet vol.

Schermafbeelding_2016-06-30_om_14.44.36.png
         Bron: Content marketing institute

Content marketing vraagt té veel tijd waardoor het opzij wordt geschoven. Klinkt dit redelijk herkenbaar? Jammer. Gelukkig bestaan er tijdbesparende manieren om toch resultaat te halen uit content marketing.
 

STOP MET CONTENT CREËREN, START MET CONTENT RECYCLEN

Hoewel uit onderzoek blijkt dat velen in content marketing willen investeren, is het vaak een blok aan been van de marketeers. Zij hebben een oneindig to-dolijstje en content produceren staat ergens onderaan. Iets op de sociale media zetten schiet er dus vaak aan over. Laat staan een blogartikel schrijven.

Resultaat halen met content marketing klinkt dus ondenkbaar. Toch is de oplossing redelijk simpel: stop met nieuwe content te maken. Bouw verder op de content die je al hebt. Je moet het warm water niet steeds opnieuw uitvinden. Slim je bestaande content recyclen doet dikwijls wonderen.

Content recyclen kan op twee manieren: ‘revamping’ en ‘repurposing’.

 

REVAMPING CONTENT

Een eerste strategie die je op je bestaande content kunt toepassen is ‘revampen’. Dit is eigenlijk een bestaande contentpagina updaten.

Iedereen heeft ooit wel eens een pagina of een blogbericht geschreven. Op dat moment was die contentpagina waarschijnlijk enorm relevant. Toch kan er op korte tijd veel gebeuren. Het gevolg? Je geschreven pagina van toen is nu niet meer up-to-date en ook niet meer relevant. Wat nu gedaan?

In plaats van een heel nieuw blogbericht te schrijven, moet je simpelweg het oud artikel in een nieuw jasje steken.

Laten we een voorbeeld uit de auto-industrie nemen. Neem nu dat je in 2014 een blog hebt geschreven rond de toenmalige nieuwe Opel Astra. Die is in 2016 niet meer relevant, want er is inmiddels een nieuw model uitgekomen. Dus die ‘ongelooflijke technische innovaties’ en dat ‘futuristische design’ zijn twee jaar later helemaal niet meer zo nieuw of wereldschokkend.

De nieuwe Opel Astra daarentegen heeft misschien een high-tech infotainmentsysteem of baanbrekende motoren. Door een oud artikel te optimaliseren blijf je relevant én blijf je trafiek genereren.

Betekenis van revamping content.

“Take a piece of content and update it, so it remains relevant.”

 

Nog een concreet voorbeeld?

Eind 2014 schreven we een artikel waarin we inbound marketing uitlegden. Op dat moment waren we één van de eersten in België die iets rond die marketingstroming publiceerden. De blog deed het bijgevolg erg goed.

Eind 2015 zagen we de organische trafiek naar die blog dalen. De methodologie evolueerde en kreeg heel wat aanhangers in België. Dat had als gevolg dat meer en meer organisaties berichten publiceerden rond inbound marketing. Tijd om in te grijpen.

Content recyclen

In eerste instantie gingen we researchen en brachten we onze expertise samen. Welke nieuwe tools zijn er? Wat zijn de hedendaagse benchmarks? Welke vragen roept inbound marketing momenteel op?

Vervolgens pasten we onze eigen SEO-tips toe en spekten we de blog serieus aan. We gebruikten een focus keyword, multimedia, juiste headings,... Bovendien werd de blog 379 woorden langer.

De resultaten waren verbluffend. We schoten opnieuw omhoog in de zoekresultaten en genereerden opnieuw een continue instroom van bezoekers. Deze test motiveerde ons om high-performance blogs ieder half jaar te optimaliseren.

 

REPURPOSING CONTENT

‘Repurposing content’ daarentegen is helemaal iets anders. Je gaat als het ware je content verbouwen tot iets helemaal nieuws. Op basis van wat je al hebt, maak je iets nieuws.

Repurposing content kan op twee manieren:

  •       Het format veranderen
  •       De doelgroep veranderen

Betekenis van repurposing content.

“Take a piece of content and change it, so it serves a different purpose.”

 

Het format veranderen

In dit geval ga je nieuwe kanalen en mogelijkheden inzetten om je content te recyclen zodat hij trafiek blijft genereren.

Een praktisch voorbeeld?

Je schrijft een eBook, presentatie of whitepaper over SEO. In dit content offer bespreek je zes hoofdstukken. Van elk hoofdstuk schrijf je een blog met een call-to-action om het eBook te downloaden. Iedere blog optimaliseer je voor zoekmachines, promoot je via social media en stuur je mee in je nieuwsbrief.

Daarnaast maak je een afgeleide slideshare van je content offer en deelt het massaal op de sociale kanalen van je bedrijf. Aangezien je al een heel content offer hebt, kun je ook eenvoudig een webinar opzetten over SEO.

Als je door het voorbeeld hierboven gaat, zie je ook dat de fase in het aankoopproces steeds verandert.

hs_buyers_journey.jpg

De doelgroep veranderen

‘Repurposing content’ is een totaal andere manier van content recyclen. Hier herschrijf je een blog helemaal zodat hij voor een andere doelgroep kan dienen.

Je hebt vroeger misschien een blog geschreven, maar wegens tijdsgebrek heb je je eigen vakjargon gebruikt zonder een specifieke tone-of-voice. De kans bestaat dat je je zo niet op de juiste doelgroep hebt gericht. De enige mensen die je artikel begrepen waren concurrenten en niet degenen die je wilt bereiken.

Onze blog ‘Welke social media kanalen kiezen voor je bedrijf’ is een goed voorbeeld. Dit was de tweede blog die we ooit hebben geschreven. In eerste instantie schreven we die blog voor marketing executives. Hij liep als een trein. En hij stond onlangs nog steeds in onze top vijf qua visits, tot ons iets opviel: de blog had geen call-to-action.

Daarop besloten we een eBook over Facebook te schrijven. Zo hadden we een content offer om onder de blog te zetten. Het resultaat? De blog genereert nog altijd veel trafiek én zorgt nu ook voor leads. We beslisten ook om de blog wat scherper te schrijven zodat hij CMO’s zou aanspreken. We kozen voor een andere tone-of-voice, meer witruimte en leuke afbeeldingen.

Schermafbeelding_2016-06-30_om_16.21.49.png

Ben jij zo’n marketeer met frustraties rond content marketing? Wil je meer doen met bestaande content? Dan hebben we een presentatie klaarstaan die je in acht stappen resultaat laat behalen met content marketing.

New Call-to-action