Wat is inbound marketing?

Thierry De Vynck 5 minuten leesplezier

Vandaag de dag is reclame gewoonweg irritant.

Wandel eens van Antwerpen-Centraal naar ’t Zuid. Je zult duizenden ongewilde prikkels ontvangen.

Zoek de openingsuren van je favoriet restaurant eens op.

Je zult op advertenties stuiten die totaal naast de kwestie zijn. En die nooit een schoonheidsprijs zullen winnen.

Tegenwoordig heb je meer kans om de Lotto te winnen dan dat iemand via een banner converteert. Maar: verandering is in aantocht.

Wil je meteen alles weten over inbound marketing? Download de presentatie dan nu en ontvang haar rechtstreeks in je mailbox. Zo lees je die waar en wanneer je maar wilt.

 

TIJD VOOR INBOUND MARKETING.

Inbound marketing, om het met een buzzword te benoemen. ‘Slimmere marketing’ of ‘marketing met een magneet’ zijn de synoniemen. Geloof het of niet, maar het is de meest efficiënte vorm van online marketing sinds 2006. Ook al is het aantal aanhangers in België eerder beperkt. Daarin proberen wij met onder andere Inbound Marketing Day verandering te brengen.

Wat is nu de definitie van inbound marketing, naast een slimmere manier van marketing voeren?

In het kort: marketing die vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant, in plaats van hem te onderbreken tijdens zijn bezigheden.

Het staat dan ook in schril contrast met traditionele, outbound marketing. Hierbij onderbreek je de consument tijdens zijn bezigheden. Met andere woorden: je bent intrusief, agressief en irritant. Eerlijk: vind jij het leuk als je een spannende film aan het kijken bent en uit het niets klappen krijgt van een reclameblok?

Waarschijnlijk niet.

Inbound marketing daarentegen is een methodologie voor iedereen die belang hecht aan de resultaten van een commerciële strategie. Het is een manier om mensen - op hun eigen tempo - bij je merk te krijgen. Met als doel ze verder in je merkwereld binnen te trekken. Zo krijgen ze vertrouwen en verhoogt de kans op conversie fors. Toch is het zoveel meer dan dat.

Een hype? Zeker niet. Het is een blijver. Je moet wel juist weten wat het exact inhoudt. Dat merken we ook uit de vragen die we krijgen. Velen vragen ons welke tools onmisbaar zijn voor een succesvolle inbound marketingstrategie. Halleluja, al de antwoorden vind je hier.

Halleluja! Lang leve inbound marketing. 

 

inbound marketing keert terug naar de roots.

De nieuwe marketingstroming lijkt kinderspel, maar er komt toch bijzonder veel bij kijken. Inbound marketeers keren terug naar de roots: focus op de consument. Die werd door de komst van t internet en alle andere technologische (r)evoluties van de voorbije jaren uit het oog verloren.

In de laatste jaren leek het alsof reclame de laatste jaren steeds innovatiever, spectaculairder en overweldigender moest. Zonder ook maar enig moment aan de consument te denken. Een zeer jammer gevolg daarvan zijn de AdBlockers, want reclame hoort gewoon leuk te zijn. Het afweren ervan zit al bijna ingebakken, maar inbound marketing is een meer dan degelijke remedie.

Een voorbeeld

Beeld jezelf even in dat je een nieuwe auto wilt kopen. Koop je die wagen bij een verdeler die tijd voor je neemt en antwoorden geeft op al jouw vragen? Of ga je voor de verdeler die je tijdens de testrit drie losgeslagen giraffen laat ontwijken omdat ze met een verborgen camera een nieuwe viral hit aan het filmen zijn?

Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat onze sector de afgelopen jaren zo sterk verzadigd is dat een nieuwe manier van werken zich opdringt. En die nieuwe manier heet inbound marketing.

Inbound marketing is the next big thing. Deal with it.

 

De grondbeginselen van INBOUND MARKETING ONTDEK JE HIER

Besef wel dat je inbound marketing niet in één, twee, drie implementeert. Het vraagt tijd en de consument heeft de sleutel in zijn hand. Het is aan jou om de deur op een kier te zetten. Dat doe je door de kneepjes ervan te ontdekken.

Eén van die grondbeginselen is marketing automation. Dit buzzword omvat de automatisatie van het begeleiden van klanten doorheen ons aankoopproces. Het doel ervan? De conversie en kwaliteit van de leads gevoelig verhogen. De bekendste marketing automation software is HubSpot. Datzelfde HubSpot organiseert jaarlijks INBOUND, hét walhalla voor de inbound marketeer. Het was ook de plek waar ik het volgende meemaakte:

"Ik was aan het lunchen met een Mexicaan, een Amerikaanse, een Indiër en een Zuid Afrikaanse." Het klinkt als het begin van een slechte mop, maar dit tafereel vond in september echt plaats tijdens INBOUND. Voor mij hét bewijs dat inbound marketing aan een stevige opmars bezig is. De Amerikanen begrijpen het al sinds 2006, maar ook Europa beseft stilaan dat inbound marketing meer dan een hype is. 

Zeker als ze zien dat inbound marketing rendeert. Merken die deze methode toepassen trekken na één jaar activiteit gemiddeld 4,77 keer meer leads per maand aan. Of dat niet genoeg is, verdrievoudigt het aantal visits binnen het jaar. Benieuwd naar meer benchmarks?

Toch hebben we in België nog een hele weg af te leggen.

Daarom bundelden we alle grondbeginselen van inbound marketing in een presentatie onderaan deze blog. In deze presentatie ontdek je de volledige inbound marketingfilosofie en -methodologie. Hoe gaan deze ‘nieuwe’ marketeers precies te werk? En welke inbound marketingtools zet je precies in? Is HubSpot de enige marketing automation software die inbound marketing ondersteunt? In onze presentatie blijft geen enkele vraag onbeantwoord.

Mocht je toch nog een vraag hebben, stuur me dan gerust een mailtje via deze link. Of wil je de presentatie downloaden zodat je er nog eens rustig kunt doorgaan? Dat kan hier. 

New Call-to-action