Uitdaging
Smart-ID, de elektronische authenticatietool uit Estland, is al jaren een succes met miljoenen Europese gebruikers. Nu wil de veilige en snelle app voor online identificatie en digitale handtekeningen ook een plaats op de Belgische markt veroveren. Met hun Europese reputatie zijn ze een sterk alternatief voor de gevestigde waarde ‘itsme’. Maar toch is de vraag: hoe kun je als nieuwkomer in België opboksen tegen zo’n bekende concurrent? Hoe ga je de strijd aan als David tegen Goliath?
Aanpak
Voor de Belgische lanceringscampagne focusten we ons op twee doelgroepen: bedrijven en gebruikers. Om beide groepen te bereiken, creëerden we één overkoepelende merkidentiteit met een herkenbare look en een sterke tone-of-voice: modern, direct en toegankelijk. De kern van de campagne lag in de nieuwe baseline ‘Ja, dat ben ik. 100%’. Daarmee speelden we in op het frisse imago van de app en op de betrouwbaarheid. Want een hoge trust-factor blijft de belangrijkste vereiste voor gebruikers in de eID-wereld.
Om de doelgroepen optimaal te bereiken, werd de campagne hyper-targeted ingezet op Meta, LinkedIn, YouTube en Google Ads.
Resultaat
De Belgische lancering van Smart-ID draait intussen op volle toeren. In deze eerste fase willen we potentiële partners en gebruikers laten kennismaken met het betrouwbare alternatief voor itsme. Van zodra die boodschap voldoende bekend is, verruimen we het bereik in een tweede campagnefase. Wordt vervolgd dus!