Skip to content
Open VLD Welkom in het land van de doeners

Gewoon (verder)doen met Open Vld

PROJECT Political campaign
CLIENT Open VLD
PRODUCT National and european elections
MEDIA
  • Video
  • Audio
  • Print
  • Activation
  • Stunt / guerilla
  • Website
  • Digital
  • Social media 

CAMPAIGN

Na de succesvolle lokale verkiezingen, waarin Open Vld haar bestuurtalent bekrachtigde, stond de partij nog geen 8 maanden later voor een nieuwe uitdaging: als coalitiepartner bevestigen in de Vlaamse, federale én Brusselse regering. Opnieuw werkten we in tandem met Koen Thewissen van wearedaniel.com. Samen lieten we de slogan ‘Gewoon doen’ nog meer leven op nationaal en internationaal niveau.

Met een slim kick-off event omzeilden we de Belgische wetgeving omtrent de sperperiode. Tijdens die periode mag je als politieke partij geen affiches groter dan 4m2 gebruiken. Althans … niet op Belgisch grondgebied. Wél in Nederland dus.En zo ontstond het campagne-idee: Het Land van de Doeners. Een plek pal op de grens tussen Nederland en België als ode aan alle Belgen die vooruit willen en die elke dag opnieuw bouwen aan de toekomst.

Met reportageportretten stelden we de 14 Open Vld-kopstukken hun persoonlijke doeners voor: gewone en minder gewone Belgen die opmerkelijke dingen doen en zo dit land weer een stukje de goeie richting uitduwen. Net zoals tijdens de lokale verkiezingen boden we alle kandidaten een leidraad aan in de vorm van een campagneboek. Met een visuele stijl en een tone of voice, tips & tricks om de nationale boodschap van ‘Het Land van de Doeners’ ook lokaal door te vertalen.

Eén week voor de verkiezingen pakten we de gratis krant METRO in met een cover wrap. Die zette de lezers op het verkeerde been en liet uitschijnen dat we al maandag 27 mei waren. Zo maakten we hen bewust van de impact van hun stem. Afsluiten deden we met een groots slot-event én een knipoog naar de campagnelijn: alle aanwezigen genoten van een Doener Kebab. (On)gewoon doen.

EXPERTISE

IMAGINE

  • Creative concept
  • Brand strategy
  • Campaign strategy
  • Production
  • Branding
  • Design

IMPACT

  • Digital strategy
  • Performance marketing
  • Social media marketing
OpenVLD_imageslider_gewoondoen_landdoener_1
OpenVLD_imageslider_gewoondoen_landdoener_2
OpenVLD_imageslider_gewoondoen_landdoener_3
OpenVLD_imageslider_gewoondoen_landdoener_4
OpenVLD_imageslider_gewoondoen_landdoener_5
OpenVLD_imageslider_gewoondoen_landdoener_6

RESULTS

We moeten eerlijk zijn. De kiezer gaf de coalitiepartijen een ferme duw naar rechts én naar uiterst links. Maar voor Open VLD bleven de zware verliezen uit. Op Europees vlak verloor de partij 1 zetel, in de Vlaamse regering verloren ze er 3 – waar SPA.A er 6 kwijtspeelde en CD&V en N-VA elk 8. Maar Bart Somers werd wél benoemd tot viceminister-president en Lydia Peeters bevestigde als minister. De partij sloot als enige af met een marginaal verlies voor Vlaanderen. Kort samengevat mogen we dus stellen dat Open Vld in een negatief verkiezingsklimaat zéér goed standhield.

Daarnaast raakte de baseline en visie  bij alle lokale kandidaten verspreid en werd de rebranding met succes onthaald. Ons werk doorstond de vuurproef en vormde later zelfs de basis voor de Vlaamse, nationale én Europese campagne in 2019. 

WIL JIJ EENS PRATEN OVER EEN IMPACTVOLLE CAMPAGNE?

Contacteer ons