Haal meer resultaat uit je social media marketing

Social media zijn populairder dan ooit. We facebooken, snappen, tweeten en whatsappen er met z’n allen op los. Maar hoe onderscheidend is jouw aanpak? Leveren al je inspanningen wel iets op? We helpen je stap voor stap op weg.

Zet slim in op social media marketing

Social media marketing is populairder dan ooit. Op kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram kun je als merk gemakkelijk een relatie aangaan met je doelgroep. Toch zorgen sociale media bij veel bedrijven voor de nodige frustraties...

Je hebt bijvoorbeeld een Facebookpagina, maar buiten je collega’s klikt niemand op je updates. Je hebt een Twitteraccount, maar je hebt het gevoel dat je tegen de muren tweet. Je plaatst foto’s op Instagram, maar buiten wat nepaccounts met een volle boezem volgt niemand je. #KlinktHerkenbaar?

Er bestaan vandaag ontzettend veel kanalen en elk merk publiceert wel op de een of andere manier content op al die kanalen. Je moet met andere woorden slim omgaan met dit universum, als je echte resultaten wilt. Dat begint bij de verschillende mogelijkheden kennen.

01 (2).png

Social media content

Roepen dat je de beste bent werkt niet meer. Kom uit je ivoren toren en speel in op dingen waar je fans écht van wakker liggen. Waar zijn ze mee bezig? Wat proberen ze te bereiken? Welke barrières komen ze tegen? 

02 (2).png

CONVERSATION MANAGEMENT

Met social media open je de poort naar interactie met je fans. Ga de dialoog dus niet uit de weg. Zo bouw je een goede en betrouwbare reputatie uit. Vergeet wel niet dat conversation management tijd, inspiratie en creativiteit kost. 

03 (2).png

Social media advertising

Ja, de resultaten van je social media kanalen kunnen tegenvallen. Nee, twee likes en 100 impressies zijn niet zo abnormaal. Daarom bestaat er social media advertising. Hiermee bereik je tegen betaling de juiste mensen op Facebook, Twitter LinkedIn,..

Hoe maak je de juiste keuze?

1. Doelstellingen 

Alles begint bij je social media doelstellingen. Hoe ziet succes op social media er voor jou uit? Wil je een leuke online reputatie opbouwen? Of wil je via je social media meer bezoekers op je website brengen? Zet je doelstellingen op papier, onderteken ze met heel het team en bepaal van daaruit waar je naartoe wilt gaan. 

2. Buyer personas

Je doelstellingen afgeklopt? Stel dan je ‘buyer personas’ samen. Dit zijn semi-fictieve representaties van je ideale klanten: personen die jouw product of dienst nodig hebben en gek zijn op je merk. 

3. Welke kanalen?

Wanneer je je buyer persona’s aan het ontwikkelen bent, bepaal je ook op welke kanalen deze vertoeven. Bijgevolg weet je dus op welke sociale kanalen je moet inzetten. Zo zal een buyer persoon uit de B2B-sfeer zich eerder op LinkedIn bewegen.

4. Key message per kanaal

Bovendien weet je welk type content ze graag zien. Zo zal je ene buyer persona op Pinterest vertoeven omdat hij zich graag visueel wilt laten inspireren en je andere op LinkedIn omdat hij graag content ziet die hem helpt om zich professioneel te ontplooien. Op die manier maak je je social media campagne inhoudelijk relevant. 

5. Content Calendar

 Alle content die je gedurende de volgende vijf weken zal publiceren, verzamel je in een content calendar. Dit is een werkdocument waartoe heel het team toegang heeft. In de content calendar staat:

  • op welke buyer persoon gemikt wordt;
  • in welke fase van de buyer journey hij zich bevindt;
  • op welk keyword gemikt wordt (indien mogelijk);
  • een outline van het stuk content;
  • deadlines;
  • distributiekanalen.

Schermafbeelding 2016-11-29 om 14.15.38.png

6. Rapporteren en optimaliseren

Een content calender is gekoppeld aan een maandelijkse rapportage. Hierin ga je na wat alle social media berichten hebben opgeleverd. Afhankelijk van je doelstelling meet je volgende metrics:

  • Bereik (organisch/betaald)
  • Aantal clicks
  • Clicks to contact
  • Engagement rate
  • Aantal comments
  • Aantal shares

Download een content calender template

 

"TOON DAT JE ECHT OM JE DOELGROEP GEEFT. DAT IS HET ENIGE DAT TELT ONLINE." - THIERRY

 

Het heet social media met een reden

Naast een duidelijke strategie is het belangrijk dat je onthoudt dat het social media zijn. Het heet niet toon-je-product-de-hele-tijd-media of hier-nog-een-kortingsbon-media. Wat je ook doet, wees gewoon eerlijk en oprecht als merk en maak je er niet te gemakkelijk vanaf. Mensen praten graag met andere mensen. Social media zijn daar een versterker van. Verstop je dus niet achter je logo maar ga resoluut voor tweerichtingsverkeer. Ga de interactie niet uit de weg. Nog meer tips nodig?

  • Voer een open dialoog met je fans en geef ze de kans om interactie aan te gaan.
  • Social media marketing draait niet rond jou.
  • Vertellen hoe goed en uniek je bent laat je dus best achterwege.
  • Inspireer je volgers met content op maat.
  • Speel een actieve rol in het leven van je doelpubliek en neem hun frustraties weg.
  • Zorg voor een strategie per social medium.
  • Eén berichtje bedenken en klakkeloos kopiëren naar andere kanalen komt lui over.
  • Optimaliseer je bericht per kanaal. Je gaat toch geen #hashtags gebruiken in een tv-commercial?

Zie social media marketing als dé ideale manier om je productportfolio te overstijgen.

Kom eens over jouw social media strategie praten  

WAAROM SOCIAL MEDIA MARKETING WERKT.

Hoe vaak betrap je jezelf erop dat je door je Instagram- en Facebookfeed scrolt? Vaak? Wel, iedere dag spenderen we 1 uur en 49 minuten op sociale media.

Dat is meer dan dat we tv kijken of naar de radio luisteren. De actie speelt zich dus online af. Bovendien ligt het lead-to-close ratio dubbel zo hoog bij social media. Wat houdt je tegen om keihard in te zetten op social media marketing?

Ongeacht of je merk een structurele social media strategie heeft of niet, de conversatie wordt online gevoerd. Met of zonder jou.


WAAROM IS DALLAS ANTWERP DE JUISTE PARTNER?

Bij Dallas Antwerp hebben we geen bindingsangst. Integendeel. Wij gaan graag een relatie aan met onze klanten. Geen paniek, dat werkt niet verstikkend. Daarom gaan we resoluut voor een partnership waarin we elkaar respecteren en open en eerlijk met elkaar kunnen zijn.

We begeleiden je met de nodige specialisten doorheen de zes stappen van hierboven. Zo waken we over de kwaliteit en het behalen van je marketingdoelstellingen. Daarvoor laten we trouwens geen heilige huisjes overeind. Jouw marketingdoelstellingen halen is voor ons heilig. En dat doen we met bewezen resultaten.

Deze specialisten hebben net als iedere andere persoon binnen Dallas Antwerp honger naar resultaten. En dat zijn geen mooie praatjes. Daarom zetten we in op ‘effectieve marketing’. Hierbij verliezen we creativiteit niet uit het oog.

Wil je eens 20 minuten praten over jouw social media doelstellingen? Vraag dan je afspraak aan. Hier mag je elke mogelijke vraag die je kunt bedenken vrijblijvend op ons afvuren.

Plan een afspraak

CONNECTIONS VERKOOPT 60% MEER BUSINESS CLASS TICKETS DANKZIJ DONALD TRUMP.

Bekijk de case

 

HOE ZIET SUCCES VOOR je organisatie eruit?

Praat met ons over je frustraties, noden en doelstellingen en wij begeleiden je naar succes.

Enkele handige downloads om je op weg te helpen.

Doe inspiratie op met één van onze downloads.

Schermafbeelding 2016-11-18 om 14.09.50.png

Download de handleiding
Wat is inbound marketing

Download de presentatie
smart.001.jpeg

Download de template
Buyer personas

Download de presentatie