Hoe het verwijderen van een carrousel de conversie verdubbelt.

Dallas Antwerp gaat geen uitdaging uit de weg. Zeker niet als Pizza Hut vraagt om ervoor te zorgen dat de conversie op hun homepagina verhoogt. Onze conversiespecialisten likken hun vingers af bij dit soort uitdagingen. Onze missie is niet voor niets: "Wij halen jouw marketingdoelstellingen." Benieuwd wat we allemaal deden en wat de resultaten van onze inspanningen zijn?

Wat hebben we gedaan om de conversie te verhogen?

Het eerste wat opvalt op de website van Pizza Hut is de carrousel. Op bijna elke website staat er tegenwoordig zo eentje, maar weinig marketeers weten dat een carrousel nefast is voor conversie. Sliders brengen té veel boodschappen tegelijk waardoor niemand de kernboodschap onthoudt. Bovendien leiden de continu bewegende beelden af van de zaken waarop je jouw bezoekers wilt laten klikken.

De eerste grote optimalisatie was duidelijk: een A/B-testing mét en zonder carrousel.

Bij een A/B-test maak je een variant op de originele websitepagina om na te gaan welke het best presteert. Je verdeelt je bezoekers volledig willekeurig over de originele versie en de variant. Zo kun je na een tijdje nagaan welke versie de meeste conversies oplevert. Die versie hou je dan over.

Bekijk de twee versies hieronder.

output_0sCLZT.gif

Hier zie je de versie met slider. We testten deze pagina in Google Analytics en zagen dat de bezoekers de homepage snel verlieten. Via HotJar configureerden we ook heatmaps zodat we het klikgedrag konden bestuderen en namen we volledige sessies op. Zo zagen we hoe de bezoekers exact bewogen.

voor.jpg

Deze conclusies namen we mee om de homepagina te optimaliseren. Uit de theorie enenkele onderzoeken wisten we dat carrousels nefast zijn voor conversie. Daarom ontwikkelden we een homepagina zonder carrousel. Door A/B testing in Google Analytics Experiments en door Google Analytics in te zetten, konden we dit snel opzetten en de resultaten opvolgen.

Alle tools hebben we eenvoudig kunnen integreren via Google Tag Manager. Zo moet er maar één keer een interventie door developers gebeuren. Wil je nadien extra tags of bepaalde tools instellen? Dan kun je dit via de tool zelf doen.  Zo hoeven marketeers niet in de code te duiken. Ontdek meer over Google Tag Manager.

Wat hebben we dan exact gedaan? In plaats van een grote slider met drie verschillende boodschappen, plaatsten we een variant met twee vaste boodschappen. Deze boodschappen kregen krachtige copy en een duidelijke call-to-action. Zo wisten de hongerige bezoekers meteen waar ze hun pizza konden bestellen. Benieuwd naar de resultaten?

Wat we doen:

  • Conversie optimalisatie
  • A/B testing

"Van analyse, usability tot design, Dallas Antwerp bewees dat ze naast inbound ook conversie specialisten zijn"

 

 Milan Swolf, Ecommerce Manager Pizza Hut

 

Waarom carrousels niet werken

Er zijn honderden onderzoeken rond gebeurd en nog meer artikels over geschreven. De conclusie blijft dezelfde: carrousels werken niet. Integendeel. Het zijn echte conversiedoders. Dat heeft enkele redenen:

  1. Carrousels lijken op banners en mensen zijn hier blind voor aan het worden.
  2. Te veel boodschappen proberen te brengen staat gelijk aan: geen boodschap overbrengen.
  3. Het brengt mensen in de war en frustreert ze.
  4. De meeste clicks gaan naar het eerste item (90%).

We vinden het bovendien jammer dat vele bedrijven meer investeren in een fancy slider dan in content die problemen oplost. Zeker als je ziet dat een statische afbeelding meer omzet genereert. Stel jezelf dus de vraag: wil ik meer omzet draaien of wil ik een fancy slider op mijn website?

Dus voor eens en voor altijd: een carrousel hoort op de kermis. Wil je dat je website op een kermis lijkt? Plaats dan gerust een slider. Wil je de conversie en omzet op je website verhogen? Gooi die carrousel in de vuilnisbak en kies voor één duidelijke kernboodschap die het probleem van je doelgroep oplost.

 

En… konden we de conversie verhogen? 

Door de carrousel weg te nemen, boekten we al snel resultaat  Na 15 dagen verhoogde de conversie met 101%. Dit komt omdat er meer kwalitatieve bezoekers uit komen. Mensen gaan gefocuster klikken en dat zie je ook in de cijfers, want het aantal pagina’s per sessie steeg met 29% en de sessies duren bijna 10% langer. Hieruit concluderen we dat de bezoekers die uit de variant komen kwalitatiever zijn. 

casepizzahut.jpg

Dus ja: je carrousel uitschakelen brengt ook effectief iets op. Zowel de kliks, het gemiddeld aankoopbudget én het aantal pagina’s per sessie van Pizza Hut stegen aanzienlijk.

  • 101% stijging in conversieratio (26,5% vs. 13,2%)
  • Er werd gemiddeld 4% meer gespendeerd per transactie
  • 29% meer pagina's per sessie.
  • 9,4% langere sessies

Een hongertje gekregen na het lezen van deze case? Of wil je eens een kijkje nemen naar de nieuwe homepagina? Wat het ook is, een online bezoekje aan Pizza Hut is nooit een slecht idee.

Wil je eens rond de tafel zitten om te bespreken hoe we jouw website kunnen optimaliseren?

Conversie verhogen? Kom eens met ons praten.



Collega selectie tool

Deze selectie tool laat toe om tot maximaal 4 collegas te selecteren, wiens foto bij jouw post komt te staan.

Belangrijk voor de goede werking van deze tool, is dat de naam van een foto van een collega, zijn of haar voornaam bevat. Bijvoorbeeld 'eli.jpg'. De extentsie is niet belangrijk.

Gebruiksaanwijzing:

  • 1. Selecteer tot maximaal 4 collegas.

  • Annelien Theys
    Annelies Florquin
    Dirk Cassiers
    Evelien Gerene
    Jasper Wouters
    Koen Nuyts
    Lina Savat
    Marc Waelbers
    Paul Popelier
    Stijn Gansemans
    Thierry De Vynck
    Thomas De Boeck
    Eli Hermans
    Kenneth Joris

  • 2. Druk op de knop 'COPY'



  • 3. Plak de tekst in de onderstaande module (verwijder eerst de oude tekst).


  • **********************
    Evelien Gerene, Dominique Verniers,Eli Hermans,Annelien Theys

    **********************