
Context
De Standaard Solidariteitsprijs is een hartverwarmend initiatief van — jawel — De Standaard. Elk jaar krijgen non-profitorganisaties de kans om gratis advertentieruimte te winnen op de achterpagina van de krant.
Uit talloze inzendingen selecteert De Standaard 20 finalisten, van wie de advertenties tijdens de zomermaanden verschijnen. Een mooie opportuniteit, en dus ook een stevige opgave.Uitwerking
Wij mochten met trots een advertentie maken voor VZW Zorgt Voor Ons Moeder. Een nobele organisatie die zorgouders verbindt en ondersteunt.
Na gesprekken met medewerkers en ouders zelf werd één ding snel duidelijk: zorgouders staan er alleen voor.
Die pijnlijke realiteit werd het vertrekpunt van onze advertentie: Skölderklöpken. Een handleiding voor een al-dan-niet-fictief apparaat waarmee zorgouders zichzelf een schouderklopje kunnen geven. Een gedurfde binnenkomer, klopt. Maar tegelijk een noodzakelijke blikvanger.
Eentje die duizenden lezers vastpakt, om hen via de begeleidende tekst mee te nemen in de realiteit van zorgouderschap. Want zorgouders zijn doe-het-zelvers. Maar als zelfs een schouderklopje geven een doe-het-zelf-project wordt, dan zit er iets goed mis.
De advertentie eindigt met een warme boodschap aan de zorgouders zelf.
Zorgt Voor Ons Moeder is er voor hen. Voor een helpende hand, een luisterend oor of een Skölderklöpken.
Resultaat
We zaten bij de 20 finalisten. Op 23 juli verscheen de full-page advertentie in de krant, met een eervolle vermelding van de vakjury. Mooi, maar bijzaak.
Wat telt, is dat deze campagne haar doel blijft dienen. Dat zorgouders zich meer gezien, gehoord en gesteund voelen.
Spread the word via www.zorgtvooronsmoeder.be