Iedereen heeft het volgende scenario wel eens meegemaakt: je bent aan het surfen en stoot plots op een leuke call to action. Maar eens je verder klikt, kom je op een saaie, generieke landingspagina terecht. Vul je je gegevens in of niet? Voor velen een simpele keuze. Heel wat marcom-professionals onderschatten het belang van een optimaal benutte landing page en staan versteld bij een ondermaatse conversie. Want een landingspagina maken, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Eén paragraaf webcopy en een schreeuwerige ‘word klant’-knop, what more does it take? Deze post zal voor veel bedrijven als een koude douche aanvoelen, maar is de eerste stap naar conversie-optimalisatie. Hier zijn 10 tips voor een performante landingspagina!
Eén van de sleutels tot een verhoogde conversie, is het juiste format. Je bezoekers moeten in één oogopslag kunnen zien wat je aanbod inhoudt en wat de waarde hiervan is. Trigger ze daarna met een aantrekkelijke call to action om de volgende stap te zetten. De juiste structuur is hierbij erg belangrijk:
Wat wil je met je landingspagina bereiken? Wat verwacht je dat je bezoekers doen? Vat het antwoord hierop in één zin samen en plaats deze bovenaan je pagina. Bezoekers hebben slechts enkele seconden nodig om de waarde en intentie van je pagina in te schatten. Een bondige, vetgedrukte titel zal je ongetwijfeld helpen om je geloofwaardigheid te boosten en voorkomt dat potentiële leads meteen afhaken.
Maar weinig landingspagina’s kunnen bezoekers overtuigen dat het invullen van hun gegevens écht de moeite waard is. Worstel jij ook met dit probleem? Neem je huidige content eens onder de loep en benadruk alle voordelen die registratie met zich meebrengt. Verplaats je hierbij opnieuw in de leefwereld van je potentiële leads. What’s in it for them? Probeer ook hier niet rond de pot te draaien en ga kort en krachtig te werk.
Niet veel mensen geven hun persoonlijke gegevens graag via het internet vrij. Doe er daarom alles aan om je bezoekers op hun gemak te stellen. Dit kan je doen door te verwijzen naar je privacy policy of door korte quotes en cijfers van je klanten te gebruiken. ‘Al 2000 klanten hebben zich geregistreerd’ of een getuigenis van één van die geregistreerden: het werkt écht!
Om je bezoekers in leads te converteren, moet je ze verleiden om hun gegevens na te laten. In dit proces schep je als marketeer redelijk hoge verwachtingen. Doe er dan ook alles aan om je leads niet teleur te stellen en vervul je beloftes. Wanneer je dit niet doet, is de kans reëel dat je leads hun ontgoocheling intrinsiek met jouw merk verbinden. En dat kan in het huidige social media-tijdperk een bijzonder negatieve impact hebben op je business!
Leuke afbeeldingen of video’s zijn effectieve eyecatchers voor wie de aandacht van zijn bezoekers wil trekken. Een overload aan informatie is tegenwoordig de norm en beeldmateriaal maakt alles wat luchtiger. Gebruik afbeeldingen of video's bv. voor testimonials van klanten, of om een preview of demo te geven. Dit verlaagt de drempel en zorgt voor meer conversie.
Maar liefst 46% van alle internetgebruikers gaat op zoek naar informatie via een mobile device. Hou hier rekening mee en voorkom frustraties door het design van je landingspagina af te stemmen op mobiel gebruik.
Ellenlange formulieren schrikken potentiële leads af. Hoe je het ook draait of keert: internetgebruikers zijn lui. Hou je formulieren daarom zo kort mogelijk en beperk je tot het vragen van noodzakelijke informatie. Test hoe ver je hierin kan gaan zonder raadselachtig te worden voor je bezoekers én zonder belangrijke informatie te mislopen. 5 tot 7 velden zijn ideaal. Binnen dit verband zijn ook 'smart forms' bijzonder handig. Dit zijn formulieren die je database uitspitten om na te gaan welke data al werden ingevuld. Het heeft écht geen zin om vijf keer te vragen naar de naam, voornaam en het mailadres van je potentiële lead.
Wanneer surfers in de heuse internetjungle uiteindelijk op jouw landingspagina terecht zijn gekomen, is het laatste dat je wilt dat ze plots naar een andere pagina gaan. Verban daarom elke mogelijke vorm van afleiding op je landing page. Ook de navigatie bovenaan.
Eén van de belangrijkste vuistregels die je moet onthouden is: geen conversie zonder call to action. Ook op je landingspagina. Zorg wel voor een duidelijke link met de header van je landing page. Je call to action moet een antwoord bieden op de titel waarmee je mensen hebt binnengebracht. Zo hebben je consumenten altijd het gevoel dat de cirkel rond is wanneer ze overgaan tot actie.
Kan je de bovenstaande tips zo afchecken? Mooi, dan ben je er helemaal klaar voor! Let’s take in those leads!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Deze verhalen over Conversie
Dallas Antwerp, Sint-Paulusplaats 19, 2000 Antwerpen
+32 (0)3 260 64 70 - Stuur ons een e-mail
Reacties (0)
Nog geen reacties
Geef hier je feedback of stel je vraag.