Is SEO dood en pure geldverkwisting in jouw ogen? Mogen we je dan het tegendeel proberen te bewijzen? SEO verandert gewoonweg geregeld en veel organisaties stemmen hun strategie daar niet op af. Dan is het niet verwonderlijk dat je wordt voorbijgestoken door organisaties die zich wél aanpassen. Geef zoekmachine-optimalisatie dan niet op, maar zet de tegenaanval in.
Om je hierbij te helpen hebben we 23 SEO statistieken voor CMO’s en marketeers gebundeld. Deze helpen je om zoekmachine-optimalisatie te begrijpen. Ze zullen je visie op SEO voorgoed veranderen. Laten we ze eens overlopen.
1. Iedere dag worden er wereldwijd 5,5 miljard zoekopdrachten ingegeven in Google
5,5 miljard zoekopdrachten per dag. Laat dat even bezinken. De kans dat er actief gezocht wordt op jouw soort diensten en producten is dus enorm groot. Bovendien is de piek nog lang niet bereikt. Benieuwd wat de toekomst brengt!
Bron: Search Engine Land
2. De helft van alle zoekopdrachten zijn mobiel
Met andere woorden: dagelijks zijn er 2,75 miljard mobiele zoekopdrachten. Hou hiermee rekening als je je title tags en meta descriptions schrijft.
Deze SEO-statistiek geeft ook de belangrijkheid van een responsieve site weer. Heb je nog geen mobielvriendelijke website? Blijf dan lezen, want je zult nog meer shockerende SEO-statistieken ontdekken.
Bron: Mashable
3. Niet Bing, maar YouTube is de op één na grootste zoekmachine.
YouTube is een geweldig platform. Ook voor marketeers en adverteerders. Denk maar aan de oppeppende vlogs van Gary Vaynerchuck of de tutorials van HubSpot. Dit platform is met 3 miljard zoekopdrachten per maand de tweede grootste zoekmachine na Google.
Bron: Digital Deepak
4. 50% van alle zoekopdrachten zijn vier woorden of langer.
Richt je je enkel op korte keywords? Dan wil je je strategie sowieso aanpassen na het lezen van bovenstaande statistiek. Volgens een onderzoek van WordStream zijn de helft van alle zoekresultaten long-tail keywords. Op zich is dat niet vreemd, want mensen hebben specifieke problemen waarop ze een antwoord willen.
Weet je nog wat de verschillen tussen broad keywords en long-tail keywords zijn?
Bron: WordStream
5. 60% van alle organische klikken gaan naar de eerste drie zoekresultaten.
Wil je resultaat uit zoekmachine-optimalisatie halen? Dan moet je voor je gekozen zoekwoorden minstens op de eerste pagina aanwezig zijn, want 60% van alle organische klikken gaan naar de eerste drie zoekresultaten.
Bron: HubSpot
6. Wikipedia-pagina’s verschijnen in 60% van alle zoekopdrachten op de eerste pagina.
Wil je ranken op bepaalde zoekwoorden, maar staat Wikipedia in de weg? Dan ben jij niet de enige. Wikipedia-pagina’s verschijnen in 60% van alle zoekopdrachten op de eerste pagina. In de meeste gevallen staan ze zelfs helemaal bovenaan.
Bron: Marc Traphagen
7. Veranderende algoritmes (40%) en budgetkwesties (38%) zijn de grootste uitdagingen van succes met SEO.
Zoals gezegd: de veranderende algoritmes van zoekmachines zorgen voor frustratie. Marketeers hebben het enorm druk en hebben weinig tijd om bij te blijven. Zo verliezen ze focus en laten ze SEO voor wat het is. Ook het marketingbudget blijft een pijnpunt. Op de derde plaats, met 34%, staat het gebrek aan interne skills.
Bron: Marketingcharts
8. 54% marketeers denken dat SEO volgend jaar een enorme groei zal kennen.
De SEO-industrie blijft groeien. Momenteel zou het €58 miljard waard zijn, maar de piek is nog lang niet bereikt. Toch denkt 46% dat SEO zijn hoogste punt al heeft bereikt.
Bron: Regalix
9. 66% vindt een SEO-campagne succesvol als ze betere rankings behalen.
Rankings verbeteren is de topprioriteit van organisaties die inzetten op SEO. Logisch, want betere rankings zorgen voor meer trafiek en leads.
Bron: Ascend2
10. Leads die via SEO converteren hebben een close rate van maar liefst 14.6%.
Leads die via een zoekopdracht op je website belanden en converteren, worden sneller klant.
Bron: HubSpot
11. 57% van B2B-marketeers vinden dat SEO het grootste impact heeft op lead generation.
Deze leuke statistiek komt uit een onderzoek van NewsCred. Meer dan de helft van B2B-marketeers vinden dat SEO de grootste impact heeft op lead generation omdat andere kanalen simpelweg minder goed converteren. Het is ook meermaals bewezen dat bezoekers via zoekmachines de hoogste conversieratio hebben.
Bron: NewsCred
12. Het gemiddeld aantal woorden van zoekresultaten in de top 10 stijgt ieder jaar.
Lange blogs hebben meer kans op een goede ranking dan korte blogs. Google én experten hameren daarom op het creëren van long-form content. De norm wordt ieder jaar strenger. In 2015 steeg het gemiddeld aantal woorden met 25%. Het ging van 975 woorden in 2014 naar 1.285 in 2015.
Nu moet je niet als een gek droge blogs van 5.000 woorden gaan schrijven. Focus je op het toevoegen van leuke details zoals tabellen, video’s, opsommingen en afbeeldingen.
Bron: Search Metrics
13. Blogs van minstens 1.000 woorden hebben meer kans op shares en backlinks dan korte blogs.
Lange blogs ranken beter: Moz en BuzzSumo hebben één miljoen artikels geanalyseerd en kwamen tot de conclusie dat long-form content van meer dan 1.000 woorden steevast meer shares en links had. En hoe meer je blog gedeeld wordt en backlinks krijgt, hoe beter hij zal ranken.
Bron: Moz
14. 81% van de bloggende organisaties vinden hun blog een belangrijk onderdeel van hun business.
Bloggen is altijd een goed idee. Het helpt je om je merk en de reputatie ervan op te bouwen. Maar nog belangrijker: het brengt trafiek naar je website. Niet verwonderlijk dat 81% dan zegt dat een blog hun business helpt te boosten.
Bron: HubSpot
15. 70 à 80% van de zoekmachinegebruikers focussen zich enkel op de organische resultaten en negeren betalende zoekopdrachten.
Deze statistiek is een ‘eye-opener’ voor organisaties die inzetten op AdWords. Het verwondert ons niet, want door allerlei flashy banners hebben de mensen ‘bannerblindheid’ ontwikkeld. Ze weten dat ze er zijn, maar schenken er geen aandacht aan. Bovendien vinden de meesten dat organische zoekresultaten relevanter en betrouwbaarder zijn.
Bron: Search Engine Land
16. 72% marketeers zeggen dat relevante content creëren de meest effectieve SEO-tactiek is.
Wij bevestigen dat content creëren effectief kan zijn. Op voorwaarde dat het relevante, creatieve content is. Anders zal hij minder resultaat opleveren.
Bron: Ascend2
17. Een video op een landingspagina integreren heeft 53% meer kans op een goede ranking.
Maak je gebruik van landingspagina’s? Dan weet je dat deze moeilijker ranken. Door er een video op te plaatsen, krijgt je landingspagina een enorme boost in zoekmachines.
Bron: Mist Media
18. Organisaties met 401 tot 1000 geïndexeerde websitepagina’s genereren zes keer meer leads dan bedrijven met 51-100 geïndexeerde pagina’s.
Meer pagina’s, meer leads. Simpel. Focus je dus op het creëren van blogs en websitepagina’s met een SEO-focus en laat de leads maar binnenstromen!
Bron: HubSpot
19. 10% kleine organisaties geven aan dat ze hun website één keer per week updaten.
In het verlengde daarvan: 33% geeft aan dit één keer per maand te doen en 21% verfrist zijn website pas om het jaar of langer. Hoe vaak verfris jij je website?
Bron: Emarketer
20. 33% klikt op het eerste organische zoekresultaat.
Als je resultaat uit SEO wilt halen, moet je goed ranken.Op de eerste pagina staan is leuk, maar een koppositie is fantastisch. Zeker als je de bovenstaande statistiek bekijkt.
Bron: Social Fresh
21. Het conversieratio op mobiel is 15 maal hoger op SEO tegenover social media.
We zeiden dat je zou schrikken. Nu je weet dat het zoekvolume én het conversieratio op mobiel zo hoog ligt, is een mobielvriendelijke website toch topprioriteit?
Bron: Pacedm
22. 44% van alle online shoppers beginnen hun zoektocht door een zoekmachine te gebruiken.
De meeste mensen beginnen met een zoekopdracht als ze iets online gaan aankopen. Daarom is het slim om op commerciële zoekwoorden te targeten.
Bron: HubSpot
23. 43% geeft aan dat ze online researchen als ze in de winkel staan.
Mensen willen snel antwoord op al hun vragen en frustraties. Daarom surfen ze naar je mobiele website als ze in de winkel staan. Zorg er dus voor dat je genoeg informatie op je website aanbiedt.
Bron: WordStream
Leuke SEO benchmarks gezien?
Heb je enkele leuke cijfers gezien? Of moet je even bekomen van deze SEO-benchmarks? We hopen dat je SEO nu beter begrijpt en inziet dat het jouw bloed, zweet en tranen waard is.