Op onze blog vind je heel wat interessante artikels over verschillende aspecten van inbound marketing zoals e-mail marketing, social media, lead management,… Deze basisingrediënten voor een succesvolle inbound marketing strategie passeerden de afgelopen weken stuk voor stuk de revue. En dat is nog maar het begin, want er ligt nog heel wat interessante content voor je op de plank.
Toch begrijpen we maar al te goed dat al die buzzwords en vaktermen soms heel verwarrend kunnen zijn. Hoog tijd dus voor een uitgebreide, hands-on woordenlijst die je steeds bij de hand kunt houden wanneer je jezelf verdiept in de rijke wereld van inbound marketing.
We beperken ons hier tot een selectie van de +50 belangrijkste inbound-termen. Hoeveel ken jij er?
A
A/B Testing
A/B testing is een bekende term in het online marketinglandschap. Tijdens een A/B test vergelijk je twee varianten van één variabele om na te gaan welke van de twee het beste scoort. Je verdeelt je bezoekers volledig willekeurig over de originele versie en de variant. Zo kun je na een tijdje nagaan welke versie de meeste conversies oplevert.
Deze test wordt vaak uitgevoerd bij Google Adwords, e-mail marketing, landingspagina's of simpelweg websitepagina's. Hier testen ze variaties in de titel, bodycopy, call to actions of kleuren. Het is een must voor conversieoptimalisatie.
Analytics
Of kortweg: de ‘ogen’ van inbound marketing. Analytics verrijken je inzicht met data om betekenisvolle patronen of trends te ontdekken. Zo beschikken marketeers over voldoende relevante kennis om toekomstige knopen door te hakken. Analytics spelen een rol gedurende je hele inbound marketing campagne. Je hebt op veel plekken analytics. Denk maar aan Google Analytics, HubSpot, Facebook insights,...
B
Blogging
Blogging is de beste manier om opinies, tips, updates over leuke events, foto’s of video’s met de rest van het world wide web te delen. Omdat je er heel wat vliegen in één klap mee vangt, is blogging ongetwijfeld het kloppend hart van inbound marketing. Meer traffic naar je website, thought leadership en lead generation? Vinden we leuk!
Wil je blogberichten schrijven die resultaat boeken? Dan moet je geweldige headlines schrijven. Wens je daar een beetje hulp bij?
Business Blogging
Deze ‘blogging’ variant omvat alle features van een doorsnee blog, maar berust op een weldoordachte marketingstrategie. Eén van de belangrijkste doelstellingen van een succesvolle business of corporate blog is het triggeren van actie. Het is dus de taak van elke toegewijde inbound marketer om consumer-gerichte posts te schrijven, en die te verrijken met de juiste trefwoorden om het juiste doelpubliek te bereiken met relevante, leerrijke informatie.
Bottom of the Funnel
De ‘bottom’ of bodem van de salesfunnel is de fase in het aankoopproces waarin leads trouwe, loyale klanten worden. Conversie, zoals dat heet. Op dat moment hebben ze hun problemen erkend en zijn ze op zoek naar een geschikte ‘partner in crime’ op deze op te lossen. Laat ze niet wegglippen en zorg voor onmiddellijke opvolging door je salesteam.
C
Call to action
Letterlijk: een oproep tot actie. Het gaat over links, knoppen of afbeeldingen die websitebezoekers triggeren om een landingspagina te bezoeken en zo in leads te converteren. Je zou het dus ook wel een ‘lokaas’ voor conversie kunnen noemen. Weet wel dat bezoekers enkel toehappen bij het zien van een relevante, waardevolle call to action. Frank Gorshin verwoordde het mooi: “The finer the bait, the shorter the wait.”
Click Through Rate (CTR)
De doorklikratio die wordt uitgedrukt in procenten. Dit percentage geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat bijvoorbeeld een advertentie of call-to-action ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk doorklikt. In cijfers: als 500 mensen je blogbericht lezen en 34 mensen klikken op de call-to-action om het bijhorende eBook te downloaden, is de CTR 6,8%.
Closed Loop Marketing
Dit is de strategie die inbound marketers gebruiken om zo gedetailleerd mogelijk na te gaan welke impact hun inspanningen hebben op de nettowinstgroei van hun bedrijf. Concreet houdt dit in om websitebezoekers zo nauw mogelijk in de gaten te houden vanaf het eerste punt waarop ze leads worden, tot het laatste punt waarop effectieve conversie plaatsvindt. Zo wordt relevant gecommuniceerd en krijgen potentiële klanten enkel informatie die ze écht nodig hebben.
Dit pad of traject omvat alle online acties die lead generation faciliteren en versnellen. In zijn eenvoudigste basisvariant bestaat zo’n zogenaamd conversiepad uit een call-to-action die leads naar een bijhorende landingspagina inclusief invulformulier leiden. Daar krijgen bezoekers in ruil voor hun gegevens toegang tot een relevant content offer om hen geleidelijk aan en op een natuurlijke manier doorheen het salesproces te begeleiden.
CMS
De afkorting voor 'Content Management Systeem.' Een CMS wordt gebruikt om de inhoud van een website te beheren zonder een beroep te doen op een developer. Bekende CMS'en zijn Drupal, WordPress en Sitecore.
Content
Blogs, video’s, social media posts, foto’s, slideshows,… vallen stuk voor stuk onder de noemer van inbound ‘content’. Het zijn ideale middelen om potentiële klanten te engageren. Of het nu gaat over trafiek, lead conversion of customer marketing: content speelt een onmisbare rol in elke succesvolle inbound marketing strategie.
Content Offer
Content offers zijn aanbiedingen die leads krijgen in ruil voor hun gegevens. Denk aan e-books, presentaties, handleidingen, webinars,… Maar voor wat hoort wat. Enkel waardevolle, relevante content zorgt voor succesvolle lead generation en levert inbound marketers meer conversie op.
Context
“Content is king, context is queen.” De uitdrukking die inmiddels door heel wat marketers te pas en te onpas gebruikt wordt. Toch schuilt hier een belangrijke kern van waarheid in. Het publiceren van waardevolle content is belangrijk, maar dit ook op het juiste moment en voor het juiste publiek doen, is misschien nóg belangrijker. Content moet ook contextueel gezien relevant zijn. Je geeft een vegetariër ook geen waardebon van een steakhouse, toch?
Conversie
De actie die de bezoekers op je website moeten verrichten. Conversie kan gebeuren op veel manieren: een checklist downloaden, een video bekijken, een product aanschaffen of inschrijven op de nieuwsbrief,... Je hebt ook een conversieratio. Dit geeft (bijvoorbeeld) de verhouding weer tussen het aantal mensen dat op een landingspagina komt en het aantal mensen onder hen dat het formulier op de landingspagina invult.
D
Dynamic Content
Dynamische content is gewone, alledaagse content, maar met een inbound jasje. De basis van dergelijke content zijn user data over eerdere web interacties. Dit laat inbound marketers toe om hun content steeds aan te passen aan het type bezoeker. Nu we het toch over vegetariërs hebben: ‘dynamic content’ helpt om fruitsalades te promoten bij vegetariërs, eerder dan bij carnivoren.
E
Ebook
Een eBook is een content offer in de vorm van een PDF, HTML of PowerPoint/Keynote. Een eBook is uitsluitend digitaal en kun je op zowel desktop, tablet als smartphone lezen. Goede eBooks zijn waardevol, mooi en interactief.
Eén van de bekendste, maar misschien ook wel één van de belangrijkste termen uit deze woordenlijst: e-mail, of elektronische mail. Het is de rode draad die jou doorheen het hele inbound verhaal met potentiële consumenten verbindt. Let wel dat je hier geen misbruik van maakt. Voor leads is het erg makkelijk om de ‘unsubscribe’ button in te drukken. Kortom: “With great power comes great responsibility.” Ontdek hoe we dat toepassen op onze nieuwsbrief.
F
De goliath van de social media bijbel? Dat is ongetwijfeld Facebook. Dit platform biedt jou als marketer niet enkel de kans om een geweldig groot publiek te bereiken. Je kan je doelgroep er ook op verschillende manieren engageren. Geen inbound marketing zonder Facebook, maar natuurlijk zijn er ook heel wat andere sociale netwerken waarmee je je inbound strategie kracht bijzet.
Wil je resultaat uit je Facebookpagina halen? Download dan ons uitgebreid eBook en laat de leads binnenstromen.
H
HTML
<p>HTML of ‘HyperText Markup Language’ is de taal die webbouwers gebruiken om webpagina’s te schrijven. Meestal starten ze hierbij met een ‘start tag’ en eindigen ze met een bijhorende ‘end tag’. HTML is hét fundament waar elke website – en ook onze Dallas Blog – op rust.</p>
I
Inbound Marketing
De term waar het allemaal om draait wordt in deze woordenlijst gedefinieerd. Slechts weinig online marketers weten immers waar inbound marketing in essentie voor staat. Tijd om daar verandering in te brengen.
In tegenstelling tot traditionele outbound marketing – advertentieruimte kopen, adverteren en wanhopig wachten op leads – draait het bij inbound marketing om potentiële consumenten op een natuurlijke, aangename manier naar je organisatie te begeleiden. Een welkome overgang van ‘interruption-based’ marketing naar ‘interest-based’ marketing, dus.
J
Javascript
Webbouwers gebruiken niet enkel HTML om websites te schrijven. Met Javascript passen developers verschillende effecten of dynamische aanpassingen toe op content. Ook inbound-wise is Javascript erg nuttig. Met de juiste codes kunnen marketers de weg die bezoekers op hun website afleggen tot in de puntjes traceren.
K
Keyword
Keywords of trefwoorden zijn topics waar zoekmachines webpagina’s voor indexeren. Laat dit dus niet zomaar aan je voorbijgaan en zorg ervoor dat je content steeds voldoende is geoptimaliseerd. De keuze voor goede keywords is tweeledig. Enerzijds wil je garanderen dat de trefwoorden in kwestie een significant zoekvolume hebben, anderzijds wil je er ook zeker van zijn dat die trefwoorden overeenstemmen met de topics waarnaar je doelgroep op zoek gaat.
L
Landingspagina
Elke goede landingspagina staat in het teken van lead generation. Zo zijn de meeste landing pages opgebouwd rond een concreet content offer waartoe bezoekers toegang krijgen in ruil voor hun gegevens. Landingspagina’s zijn dus de gatekeepers voor conversie.
Belangrijk is dat ze verschillende persona’s in verschillende fasen van het salesproces aanspreken. Dit vereist een stevige inspanning, maar loont zeker de moeite waard.
Lead Nurturing
Wil je leads op een natuurlijke manier ‘closen’ en engageren, dan moet je ze voeden met de juiste informatie. Inbound marketing draait immers rond het creëren van waardevolle content voor het juiste publiek. Lead nurturing is de ideale manier om leads in verschillende fasen van het aankoopproces van contextueel relevante informatie te voorzien.
Hét sociaal B2B netwerk bij uitstek, dat is LinkedIn. Dit platform werd in 2003 gelanceerd en telde zeven jaar later al meer dan 130 miljoen gebruikers over meer dan 200 landen wereldwijd. Dit succesvol en alsmaar groeiend netwerk heeft al heel wat ‘jobhunters’ geholpen in hun zoektocht en is de perfecte manier om met nieuwe professionals binnen én buiten je branche te connecteren.
M
Marketing Automation
Marketing Automation omvat alle tools en ‘analytics’ om een lead nurturing strategie ook effectief te implementeren. Via de automatisering van contactpunten kun je je leads steeds van relevante informatie voorzien. Sommige marketers gaan graag nog een stap verder en tillen inbound marketing naar ‘the next level’ via ‘behavior-based’ marketing automation. Deze variant triggert content op basis van het online gedrag van websitebezoekers, waardoor de informatie die ze krijgen volledig afgestemd is op de fase van het salesproces waarin ze zich bevinden
Meer weten over marketing automation? Download dan onze startersgids hieronder!
Meme
Een ‘meme’ is een nogal abstract begrip dat verwijst naar een idee dat zich binnen een cultuur tussen verschillende personen onderling verspreidt. Zo zijn er al heel wat memes die een bepaalde foto, video of blog viraal het web deden rondgaan. In de wereld van inbound marketing is opmerkelijke content 'king', en ook al zijn memes niet altijd even waardevol: ze zijn toch vaak opmerkelijk.
Middle of the Funnel
Leads in het midden van de salesfunnel weten dat ze met een probleem worstelen en tasten de verschillende oplossingen hiervoor af. Om deze leads verder in de ‘customer journey’ te begeleiden, gebruik je best hands-on, praktische content zoals case studies. In deze fase heb je als inbound marketer maar één doel: je leads wijzer te maken.
Mobile Marketing
Mobile marketing is vandaag helemaal ‘in’, en dat succes zal in de toekomst alleen nog maar groeien. Wanneer je producten, services en ideeën online wilt promoten, zorg je daarom best voor een responsive design. Creëer een gebruiksvriendelijke ervaring, zorg ervoor dat je content er steeds even aantrekkelijk uitziet en geef websitebezoekers tijds- en locatiegevoelige informatie.
Marketing Qualified Lead(MQL)
Een MQL is een mogelijke nieuwe klant die interesse toont in de diensten of producten van jouw website. Je hebt zijn gegevens gekregen omdat hij een presentatie, eBook of checklist waardevol genoeg vond om zijn gegevens achter te laten. Je weet nu natuurlijk niet of die lead al klaar is om tot aankoop over te gaan. Daarom is het belangrijk dat deze lead door je marketingdienst wordt opgevolgd en gevoed met content totdat de lead klaar is voor aankoop.
N
No-follow Link
Marketers willen niet steeds alle links op hun webpagina’s door Google laten indexeren. Denk bijvoorbeeld aan die vervelende URL’s van andere websites in reacties op je blogposts. Ga je dergelijke spam ook liever uit de weg? Voeg dan handmatig de rel=“nofollow” meta tag aan de broncode toe.
O
On-page SEO Optimization
Binnen de wereld van Search Engine Optimization kunnen marketers twee richtingen uitgaan. Wie alle elementen op zijn webpagina wil optimaliseren voor een hogere ranking in Google, gaat voor on-page optimization. Concreet betekent dit vooral kiezen voor de juiste trefwoorden bij het bepalen van content, URL’s en alt tags.
Off-page SEO Optimization
Helaas zijn er ook heel wat externe factoren – zoals linkbuilding, bijvoorbeeld – die een significante impact hebben op de indexering van webpagina’s. Het goede nieuws: deze elementen zijn meestal erg krachtig. Het minder goede nieuws: ze liggen vaak buiten de controle van inbound marketers. De beste oplossing? Ervoor zorgen dat content zo relevant en interessant mogelijk is, zodat anderen hiernaar gaan linken en je meer autoriteit krijgt.
P
Persona
Deze term klinkt je wellicht bekend in de oren. Even opfrissen: een (buyer) persona is het profiel van je ideale consument dat marketers niet enkel helpt bij het visualiseren van ideale prospects. Het geeft ook meer inzicht in gedrag, demografische kenmerken en psychografische factoren. Een accuraat en compleet overzicht van persona’s zorgt dus voor een strak omlijnd doelpubliek, voor betere en weloverwogen beslissingen.
Wil je weten hoe je hiermee aan de slag gaat?
PPC
Nee, dit is geen afkorting om afval te sorteren. En ja, deze term hoort wel degelijk in deze inbound marketing woordenlijst thuis. Marketers kunnen hun service of product niet enkel organisch promoten. Ze kunnen ook kiezen voor SEA of search engine advertising, bijvoorbeeld via een Google Adwords campagne. PPC staat dan voor ‘pay per click’ en verwijst naar de manier waarop adverteerders Google hiervoor vergoeden. Een goede strategie op korte termijn, maar voor meer visibiliteit op lange termijn pak je het beter anders aan.
Q
Qualified Lead
Leads zijn pas ‘qualified’ wanneer ze geëngageerd zijn, zich vrijwillig openstellen voor je bedrijf en graag op de hoogte blijven over je product of service. Omdat het vaak geen makkelijke opdracht is om dergelijke leads te definiëren, is het erg belangrijk dat je sales- en marketingteam hierbij voldoende op elkaar afgestemd zijn.
QR Code
Een QR of Quick Response Code is een streepjescode die via specifieke lezers of via mobile devices gelezen wordt. De informatie die hierachter schuilt, verwijst doorgaans naar web content of landing pages. Vandaag worden QR codes in heel wat sectoren gebruikt om informatie snel, efficiënt en beknopt met een erg ruim publiek te delen.
R
Responsive Design
In deze woordenlijst hadden we al over het belang van een responsive design. Maar wat is dit nu eigenlijk? Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, moet elke website er visueel steeds even aantrekkelijk uitzien. Of men er nu naar kijkt via een laptop, tablet of smartphone: het design moet zich aanpassen en surfers moeten zonder te veel moeite kunnen navigeren.
ROI
‘Return On Investment’ geeft de verhouding tussen de opbrengsten en investeringen van je marketinginspanningen aan. Meestal drukt men dit uit in een percentage. Het is dus een becijferde manier om je marketingcampagne te analyseren én te verbeteren aan de hand van vooropgestelde metrics. Op basis hiervan neem je beslissingen over toekomstige marketingactiviteiten. Wist je trouwens dat ROI de sleutel tot meer marketingbudget is?
S
Sales Qualified Lead (SQL)
Een SQL is een Marketing Qualified Lead (MQL) die klaar is voor aankoop. Met andere woorden: hij is aan het einde van zijn aankoopproces en is ervan overtuigd dat jij zijn frustraties kunt wegnemen. Op dit moment moet sales het overnemen en het salesgesprek starten.
SEA
Ook zoekmachineadverteren of Search Engine Advertising. Dit is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines. Je promoot dus je website, producten of diensten in de zoekresultaten van zoekmachines.
Bij een zoekopdracht in Google kunnen twee soorten advertenties inladen: AdWords en Google Shopping. AdWords zijn de betalende zoekopdrachten die je herkent aan het groene ‘Adv.’ label. Google Shopping is een betalende zoekopdracht waarbij je meteen het product, de prijs en de leverancier ziet.
SEO
Onder het motto beter laat dan nooit volgt hier ein-de-lijk de definitie van SEO. Deze afkorting voor search engine optimization verwijst naar het optimaliseren van de ranking van webpagina’s in de organische zoekmachineresultaten. Zo zorg je voor meer visibiliteit op het web. Wanneer marketers ervoor zorgen dat hun pagina’s on-page scoren, zijn ze al op de goede weg, maar ook off-page moeten ze zo goed mogelijk presteren.
Meer weten over SEO?
Smarketing
Omdat het aankoopproces vandaag fundamenteel veranderd is, is dit begrip belangrijker dan ooit. Hiermee verwijzen inbound marketers naar de uitlijning van al hun sales- en marketinginspanningen. In een utopisch salesproces besteedt elke marketingafdeling 'qualified leads' uit aan het salesteam die deze leads in klanten converteert. Helaas is dit niet altijd de manier waarop het in de realiteit gaat. Stippel daarom zo goed mogelijk uit wie wat precies doet. Goed nieuws: er bestaat heel wat inbound marketing software om dit proces te faciliteren.
Social Media
Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn,… Stuk voor stuk sociale media platformen voor persoonlijk of professioneel gebruik en tegelijkertijd belangrijke middelen waarmee marketers hun bereik kunnen vergroten, hun groei doen toenemen en hun doelstellingen zo efficiënt mogelijk behalen.
Ontdek welke social media je moet kiezen voor je bedrijf.
T
Top of the Funnel
Na de ‘bottom’ en ‘middle’ is het nu aan de ‘top’ van de inbound marketing salesfunnel. Het belangrijkste doel van deze fase is potentiële leads met een uitdaging of probleem warm te maken en hun vertrouwen te winnen. Bombardeer ze dus niet met het zoveelste verkooppraatje en zorg voor engagement via leerrijke content zoals blogposts, eBooks, webinars,…
‘In the name of creativity’ volgt hier onze poging om dit sociaal netwerk met zo weinig mogelijk tekens te definiëren: “Twitter is een platform waarmee gebruikers hun gedachten in maximum 140 characters met de rest van de online wereld kunnen delen.”
U
URL
Een makkelijke term voor een moeilijk begrip, nl. Uniform Resource Locator. Het gaat hier over het webadres waar stukjes informatie, zoals een afbeelding, een video, of andere web content terug te vinden is. URLs zijn erg belangrijk voor on-page optimalisatie, omdat zoekmachines deze standaard screenen in hun zoektocht naar trefwoorden.
V
Viral Content
Virale content is content die geweldig populair is en over het hele web wereldwijd gedeeld wordt. Het is content die lezers niet enkel raakt, maar ook engageert om het zelf te gaan delen.
W
Website
Omdat we voor een zo compleet mogelijke woordenlijst gaan, definiëren we zelfs de meest basic termen zoals deze. Een website is een geheel van onderling geconnecteerde webpagina’s, dat opgebouwd is rond een homepage en onderhouden wordt door een persoon, groep of organisatie. Het is de taak van elke inbound marketer om een website zo te structureren dat het een dynamisch instrument is om relevante websitebezoekers aan te trekken, ze in leads te veranderen en ten slotte in effectieve klanten te converteren.
Workflow
Een workflow is een set van triggers en events die leads doorheen hun customer journey – met als eindbestemming het klantenbestand – begeleiden. Workflows worden ook vaak gebruikt voor andere doelstellingen, bv. databases aanvullen of leads toewijzen aan specifieke lijsten. Hoe je ze ook gebruikt, elke workflow is een krachtige troef voor een goede inbound marketing strategie.
X
XML Sitemap
Ook de ‘X’ mag in deze woordenlijst niet ontbreken. Een XML sitemap is een gestructureerd bestand, een soort van plan of overzicht van alle links op je website. Wanneer je deze sitemap aan zoekmachines aanlevert, kunnen ze deze links opnemen en indexeren. Het is zoals zeggen “Hey Google, bekijk deze geweldige website eens.”
Y
YouTube
YouTube is een video-sharing platform van Google waar gebruikers video’s kunnen opladen, delen en bekijken. Wist je dat dit wereldwijd één van de vaakst gebruikte zoekmachines is?
Z
Er bestaat nog geen inbound marketing gerelateerde term met de letter 'Z'. Tenzij: ‘Zen’. Een doordachte aanpak van inbound marketing kan je leven als marketeer op bepaalde momenten aanzienlijk vergemakkelijken.