“Dat is wel duur zeker, zo nen HubSpot?”
Waarschijnlijk de meest gestelde vraag tijdens onze inbound sales gesprekken met nieuwe leads en klanten.
Niet helemaal onlogisch.
Veel CMO’s en CEO’s zijn namelijk onder de indruk van alle functionaliteiten en schatten daarom de prijs voor HubSpot huizenhoog in.
Er is vandaag veel software op de markt. En veel van die software is duur. SEO, CRM, CMS. Het zijn telkens maar drie letters. Ze hebben wel hun kostenplaatje.
Als je niet goed oplet, gaat een groot deel van je marketingbudget vandaag op aan tools. Hoe moet je dan je doelgroep nog bereiken en je doelstellingen realiseren?
Je zal dus slimme keuzes moeten maken - tenzij je een eindeloos marketingbudget hebt, natuurlijk. 😉
Maar wat kost HubSpot nu eigenlijk? Is het die investering wel waard? In dit artikel duiken we diep in de HubSpot pricing structuur. Welke opties zijn er? Welke toeters en bellen duwen jouw kostenplaatje nodeloos omhoog - en welke zijn absoluut geen overbodige luxe?
Geen tijd om heel dit artikel te lezen? Maar wel benieuwd naar het prijskaartje voor jouw bedrijf? Vraag dan hier een gepersonaliseerde offerte aan >>
- Ben je al vertrouwd met HubSpot? Klik hier om deze paragraaf te skippen -
Je bent op zoek naar de prijs van HubSpot.
Dat betekent dat je wellicht al een goed beeld hebt van wat er kan - én niet kan - met de software.
We hebben echter al gemerkt dat veel bedrijven HubSpot in een bepaalde hoek duwen. “Het is e-mail software” of “Het is social media monitoring software”. Dat klopt niet helemaal. Het zijn functionaliteiten van het platform. Maar HubSpot kan veel meer dan dat.
HubSpot vat het zelf als volgt samen:
HubSpot is inbound marketing and sales software that helps companies attract visitors, convert leads and close customers.
Het gaat dus over meer dan enkel e-mail, social media, CRM of SEO.
Bovendien zitten ze in het hoofdkantoor in Cambridge, MA nooit stil. Er worden aan de lopende band nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Logisch, want onze geliefde marketingwereld verandert ook elke dag.
Bij Dallas Antwerp gebruiken we de software intussen om ons sales-, marketing-, HR- en zélfs ons lunchproces te automatiseren. Op basis van een aantal vooraf bepaalde parameters en brokken content wordt er automatisch een heel proces in gang gezet.
HubSpot helpt ons dus om tijd te besparen en onze aanpak te schalen. En laten we eerlijk zijn, “ik heb nog wat tijd vrij in mijn agenda” klinkt tegenwoordig even utopisch als “ongelimiteerd marketingbudget”, toch?
Maar wat kost dat nu allemaal?
In de volgende paragrafen zoomen we dieper in op de drie grote componenten die de kostprijs bepalen:
Enkele handige artikels met meer informatie over HubSpot: |
“Free als in gratis?”
Yes!
Het CRM-platform van HubSpot is het kloppend hart van alle andere producten. Het is de onderliggende database die de marketing hub en de sales hub aanstuurt.
Bovendien bevat CRM een aantal handige functionaliteiten die je een handig overzicht bieden van je sales pipeline:
Je betaalt dus niets voor:
Een handig overzicht van alle gratis functionaliteiten:
* “Wacht, er stond een sterretje bij 1.000.000 contacten.”
Klopt. Je kan een haast ongelimiteerd aantal contacten opladen in HubSpot CRM en dat kost je niets. Maar als je beslist om de betalende marketing en/of sales hub toe te voegen aan je toolbox, dan kan dat de prijs hiervan beïnvloeden.
Hier lees je meer over de rol van het aantal contacten in de HubSpot Pricing strategie.
Eindelijk. Dit is het stuk waar je wellicht naar op zoek bent.
Je kent HubSpot waarschijnlijk als marketing automation software.
Zo is het succesverhaal ook begonnen in 2005.
Bijna vijftien jaar later zijn er meerdere opties met elk hun eigen prijskaartje.
Dat kan verwarrend zijn, maar dat heeft ook één groot voordeel…
Er zijn vijf verschillende opties of licenties die HubSpot aanbiedt voor marketing:
Dit is de gratis versie van HubSpot.
Ideaal voor beginners of solopreneurs.
De functionaliteiten zijn beperkt, maar geven je de mogelijkheid om leads te capteren via je website en hun activiteiten (in de eerste 7 dagen) van dichtbij te volgen.
Bron: HubSpot.com - de functionaliteiten met oranje bolletje zijn inbegrepen.
Wat kan je hier concreet mee doen?
Via een slide-in pop-up op je website kunnen bezoekers hun gegevens achterlaten. Je kunt zien wat ze hebben bezocht (reporting) en een follow-up mail sturen.
Met de HubSpot Starter licentie kan je hetzelfde als met de Free licentie, maar net iets diepgaander:
Ideaal dus voor beginnende marketeers of solo-ondernemers die net iets meer grip willen op hun conversie.
Een overzicht van alle functies vind je hier:
Bron: HubSpot.com - de functionaliteiten met oranje bolletje zijn inbegrepen.
Heb je een relatief klein marketing team of wil je als onervaren start-up of kmo een uitgebreide inbound marketing campagne opzetten?
Dan ga je best voor de Basic licentie.
Dit pakket bevat alle mogelijke tools zoals landingspagina’s, blogs, calls-to-action, e-mail marketing en analytics om serieuze stappen vooruit te zetten:
Bron: HubSpot.com - de functionaliteiten met oranje bolletje zijn inbegrepen.
In de basic licentie zijn 100 contacten inbegrepen.
Per 1.000 contacten extra betaal je €90/maand extra.
Vanaf 12.000 contacten is het sowieso goedkoper om naar een professional licentie over te stappen.
Zoals eerder al beloofd komen we nog terug op de rol van contacten in de totale kostprijs.
In deze licentie zitten geen geavanceerde tools zoals workflows (geautomatiseerde follow-up e-mails), smart content en predictive lead scoring. Onze ervaring leert dat dit voor beginnende teams ook niet altijd nodig is. Te veel en te complexe functionaliteiten kunnen immers belemmerend werken.
Dit is wel de eerste licentie waar je extra zaken kan toevoegen zoals:
Heb je een vraag over extra HubSpot functionaliteiten?
Neem dan contact op met Dominique of Jasper.
Een serieuze sprong in kostprijs, maar ook in functionaliteiten.
Ben je vertrouwd met inbound marketing? Heb je een ervaren team dat echt alle registers wil opentrekken? Dan is dit de toolbox die je zoekt.
Vanaf de HubSpot Marketing Pro licentie heb je toegang tot geavanceerde functionaliteiten zoals:
Een volledig overzicht van alle mogelijkheden:
Bron: HubSpot.com - de functionaliteiten met oranje bolletje zijn inbegrepen.
In de Pro licentie zijn 1.000 contacten inbegrepen.
Je betaalt €45/maand voor elke 1.000 contacten die daarbij komen.
Vanaf 38.000 contacten is het sowieso voordeliger om naar een Enterprise licentie te gaan.
Net als bij de HubSpot Basic licentie kan je ook hier allerlei extra’s toevoegen. Om de ideale toolbox voor jouw bedrijf samen te stellen, neem je best contact op met Dominique of Jasper.
In België gaan de meeste bedrijven voor de HubSpot Pro licentie omwille van de uitgebreide en gebruiksvriendelijke marketing automation functionaliteiten.
Voor grotere bedrijven met geavanceerde marketing teams is de Enterprise licentie het walhalla.
Of wat dacht je van functionaliteiten zoals:
Een volledig overzicht:
Bron: HubSpot.com - de functionaliteiten met oranje bolletje zijn inbegrepen.
In de Enterprise licentie zijn 10.000 contacten inbegrepen. Elke 1.000 contacten die je extra toevoegt, kosten €9/maand. Vanaf 500.000 contacten biedt HubSpot gepersonaliseerde pricing opties aan.
Kan je nog volgen? Neem contact met ons op om te achterhalen welke licentie het best bij jou past >>
Vanaf de Basic licentie kan je extra functionaliteiten koppelen.
Door deze add-ons breidt je de mogelijkheden nog verder uit.
Enkele voorbeelden zijn:
Voor extra add-ons zoals ‘transactional emails’, ‘Dedicated IP’ of ‘API’ kan je contact opnemen met Dominique of Jasper.
Je hebt het intussen al wel opgemerkt.
De prijs van je HubSpot licentie hangt grotendeels af van het aantal contacten in je database:
Met andere woorden, de HubSpot pricing is success-based.
Hoe meer contacten, hoe meer je betaalt.
Dat kan een probleem zijn als je HubSpot gebruikt om gigantische ‘email blasts’ uit te sturen naar elk e-mailadres dat ooit tot bij jouw bedrijf is gekomen.
In 2018 is dat echter zelden of nooit de juiste aanpak.
Gebruik HubSpot om échte leads op de inbound marketing manier te overtuigen. Dan zal je altijd een positieve ROI zien.
Deze aanpak dwingt je ook tot een goed beheer van je contacten: verwijder regelmatig contacten die niets opleveren uit de database en je betaalt sowieso minder.
Wat moet je doen met al je e-mailadressen? Steek je ze in HubSpot of is er een alternatief? >>
Standaard wordt de Marketing Basic, Professional en Enterprise licentie per jaar verrekend.
Je gebruikt HubSpot - en bij uitbreiding de hele inbound marketing methodologie - om op lange termijn het verschil te maken.
Vanuit dat standpunt is een engagement van minimum een jaar een logische keuze. Ben je iemand die elke paar maanden switcht van software om toch die enkele tientallen euro’s te besparen? Dan sluit je best nu dit artikel af. Dan is er geen match met HubSpot, inbound marketing en wellicht ook niet met Dallas.
We’re in it for the long run.
We willen jouw bedrijf doen groeien op lange termijn. Focus je aandacht dus niet op een besparing van enkele tientallen euro’s. Focus al die energie op het gebruik van HubSpot. Dan rendeert het sowieso.
Kort en bondig: ja.
Alle Marketing Basic, Professional en Enterprise klanten zijn verplicht om een onboarding pakket te kopen. Dit is de start van je relatie met HubSpot: alle instellingen worden goed gezet, de nodige koppelingen worden gemaakt (of aangevraagd) en je leert op welke knoppen je moet duwen om een basiscampagne op te zetten.
Dat kan je rechtstreeks bij HubSpot afnemen of bij een officiële HubSpot Partner. Dallas Antwerp is één van de weinige HubSpot Platinum Partners in België en geschikt om je op weg te helpen op jouw eigen snelheid en in je eigen taal. Een professionele set-up met alle toeters en bellen kost minimum €4.500.
Waarom is dit verplicht? Veel bedrijven kopen dure software, die vervolgens niet (of niet volledig) gebruikt wordt. Te complex of te tijdrovend om zelf te leren. Zowel HubSpot als Dallas willen jouw bedrijf doen groeien. Dat lukt enkel als je team het potentieel van HubSpot begrijpt.
Neen.
De HubSpot pricing is enkel afhankelijk van het aantal contacten in je database. Je betaalt dus niets extra om e-mails te versturen. Om spam te voorkomen, zit er wel een beperking op het aantal e-mails dat je per contact kan versturen. Maar geen enkele klant is ooit al aan het gemiddelde van 10 e-mails per contact geraakt. Geen zorgen dus!
Je kan altijd terecht bij HubSpot of bij de community van HubSpot gebruikers.
Marketing Starter, Basic, Professional en Enterprise klanten kunnen via e-mail, telefoon of met een knop in de de software onmiddellijk hulp krijgen.
Als je een HubSpot licentie via een officiële HubSpot partner zoals Dallas koopt, beantwoorden onze experts natuurlijk ook al je vragen.
Alle klanten (dus ook gratis gebruikers) kunnen trouwens vragen stellen aan de community of langskomen op een lokale HubSpot User Group.
Want inbound marketing is voor de échte HubSpot gebruikers meer dan een buzzword. Het is een filosofie waarin iedereen elkaar helpt met inzichten en ervaringen.
Dat klinkt heel “Bond Zonder Naam” maar heeft ons al flink vooruit geholpen.
Of zoals Jasper het verwoordt:
Bij HubSpot koop je niet gewoon een software-pakket. Je koopt een methodologie die je leven gemakkelijker maakt en je wordt lid van een gigantische community
Absoluut.
Als start-up heb je dikwijls niet veel kapitaal om in software te investeren.
Je hebt elke euro nodig om het verschil te maken.
Als start-up kan je tot maar liefst 90% korting krijgen op alle HubSpot marketing en sales software. Daar zijn uiteraard enkele voorwaarden aan gekoppeld. Zo moet je bijvoorbeeld samenwerken met een erkende ‘HubSpot for Startups’ partner incubator of accelerator zoals The CoFoundry.
Naast marketing software biedt HubSpot ook sales software aan.
De filosofie achter de sales pricing is vergelijkbaar met de marketing pricing.
Net als bij de marketing software zijn er verschillende opties, afhankelijk van de fase waarin je bedrijf zich bevindt.
Er zijn drie licenties die HubSpot aanbiedt op het gebied van sales:
Dit is de gratis versie van HubSpot Sales.
Ben je de enige sales rep. in je organisatie en zoek je naar software die je een flink pak tijd bespaart? Dan zit je goed met HubSpot Sales Free.
Dankzij de Gmail en Outlook integratie worden al je e-mails bijgehouden. Bovendien kan je gemakkelijk meetings, telefoongesprekken en deals beheren via de software.
Je administratie wordt dus fors vereenvoudigd met al deze functionaliteiten:
Bron: HubSpot.com - de functionaliteiten met oranje bolletje zijn inbegrepen.
Heb je een eenmansteam of een iets groter team dat vooral zoekt naar meer efficiëntie?
Dan kies je best de Sales Starter licentie.
Naast alle functionaliteiten uit Sales Free krijg je ook toegang tot een live chat functionaliteit en professionele e-mail sequenties. Zit je vast met de software, dan is er vanaf deze licentie ook uitgebreide support van HubSpot inbegrepen.
Een overzicht van alle functionaliteiten:
Bron: HubSpot.com - de functionaliteiten met oranje bolletje zijn inbegrepen.
Net als bij de marketing licenties is er een professioneel pakket voor geavanceerde teams.
Voor sales teams vanaf 5 personen die naast tijdsbesparing ook op zoek zijn naar innovatie in hun sales proces, is er de Sales Pro licentie.
Naast alle Starter functionaliteiten is hier ook predictive lead scoring (lead krijgen een individuele score op basis van Artificial Intelligence) en geavanceerde automatisering via sales flows aanwezig. Bovendien integreert HubSpot Sales Pro met andere CRM-systemen zoals Salesforce.
Een overzicht van alle functionaliteiten:
Bron: HubSpot.com - de functionaliteiten met oranje bolletje zijn inbegrepen.
Je kan extra gebruikers toevoegen aan je sales licentie, maar dit brengt uiteraard extra kosten met zich mee.
Contacteer Dirk voor een offerte op maat om je sales team productiever te laten werken >>
Huh?
De marketing licenties worden duurder als je meer contacten in je database hebt zitten.
Bij de sales licenties werkt dat net iets anders.
Hier stijgt je kostprijs namelijk in functie van het aantal gebruikers in je team:
Net als bij de marketing licenties zijn er extra add-ons beschikbaar. Je betaalt de licenties jaarlijks.
Als alles goed zit, heb je ondertussen een beter beeld op wat HubSpot voor jouw bedrijf kan kosten.
Maar daar stopt het - helaas - niet.
Hoe gebruiksvriendelijk en uitgebreid de software ook is, het blijft software.
Hele goede software, maar het blijft software.
G2Crowd - Reviews van populairste marketing automation software
Je kan software het beste vergelijken met de motor van een wagen.
Maar zonder benzine, doet die motor niets.
Zonder wielen kan die wagen niet vooruit rijden.
Zonder stuur kan je niet van richting veranderen.
Zonder rijbewijs blijft de wagen ook gewoon staan.
Logisch, toch?
Met HubSpot is het net hetzelfde.
Alleen is content de benzine en je strategie is het stuur.
Naast de software heb je nog een reeks andere investeringen die je rekening compleet maken.
Denk o.a. aan:
Voordat je met de software aan de slag kan moet je HubSpot portal (zeg maar je bedrijfsaccount) klaargemaakt worden voor gebruik.
Denk daarbij aan o.a.:
De set-up zorgt voor de juiste instellingen en configuratie.
Maar als je ook effectief aan de slag wilt, heb je enkele basis templates nodig in je HubSpot portal.
Voorbeeld van een landingspagina template die minstens 20% conversie haalt.
De basis templates die je nodig hebt om efficiënt je eigen blogartikels, landingspagina’s, e-mails, nieuwsbrieven e.d. aan te maken zijn:
Als je de volledige website van jouw bedrijf wilt migreren naar HubSpot, komt hier natuurlijk nog een pak extra werk bij kijken.
Om dit sneller, efficiënter en dus goedkoper te laten verlopen, ontwikkelden we een basiswebsite die volledig compatibel is met HubSpot.
Deze template is gebaseerd op een aantal best practices waarvan we weten dat ze je vooruit zullen helpen. Vergelijk dit met een Wordpress thema dat je koopt en aanpast om snel aan de slag te kunnen gaan.
Uiteraard is een volledig gepersonaliseerde website nog steeds een optie. De basiswebsite reduceert je opstarttijd met 60% en het bijhorende budget met 50%.
Zoals eerder al vermeld, mag je niet starten met je nieuwe speelgoed zonder verplichte onboarding.
Die onboarding kan je rechtstreeks bij HubSpot afnemen. Dan is het een wekelijkse call waarin een account manager van HubSpot je door alle basiselementen fietst en je steeds huiswerk meegeeft voor de volgende week.
Heb je liever een uitgebreide onboarding in je moedertaal waarin al je bedrijfsspecifieke vragen beantwoord worden? Dan is een training met een HubSpot Partner zoals Dallas een betere optie. Dominique & Jasper, onze HubSpot experts, zorgen ervoor dat jouw team optimaal aan de slag kan met de software.
Laat ons een kat een kat noemen.
Ongeacht welke marketing automation software je gebruikt, is het een flinke investering.
Daarom is het cruciaal dat je een goed plan hebt. Anders zal die investering nooit renderen.
Een slecht plan automatiseren is…
een slecht plan.
Voor veel bedrijven is dit een heel avontuur.
Een goede inbound marketing strategie bevat o.a.:
Afhankelijk van jouw situatie en eerdere initiatieven bestaan er verschillende manieren om dit traject te doorlopen. De afgelopen vijf jaren hebben we ruim 150 projecten begeleid. De beste aanpak voor jouw situatie, daar hebben we dus wellicht ervaring mee.
Na het uitstippelen van de strategie kan je de motor starten.
Op basis van je content calendars werk je campagne per campagne uit:
“Ne serieuze boterham” zoals ze bij ons thuis zouden zeggen.
Begrijpelijk.
En cijfers zijn tenslotte maar cijfers.
Maar wat betekent dit in de praktijk?
Om die vraag te beantwoorden, hebben we twee concrete voorbeelden uitgewerkt.
De situatie:
De investering:
HubSpot |
Marketing Pro Licentie: € 740/maand
|
Opstart |
Vanaf € 4.500 (eenmalig) |
Strategische begeleiding |
Vanaf €10.000 |
Maandelijkse coaching |
Strategische + tactische coaching: Vanaf € 3.000 per maand |
Totaal - 12 maanden |
Min. € 61.000 |
Om te starten met HubSpot en gedurende 12 maanden een beroep te doen op de strategische ervaring en begeleiding van een HubSpot Partner zal deze kmo minimum €61.000 investeren.
Op basis van de gemiddelde kost per lead in deze sector (€37) moet dit plan dus ruim 1.649 nieuwe leads opleveren om van een positieve ROI te kunnen spreken.
In de praktijk zal het uiteraard over niet enkel over nieuwe leads gaan, maar ook het upsellen van bestaande klanten of verhogen van de waarde van bestaande leads.
De situatie:
De investering:
HubSpot |
Marketing Pro Licentie: € 740/maand
Sales Pro Licentie: €368/maand |
Opstart |
Vanaf € 4.500 (eenmalig) |
Content strategie |
O.a. doorvertalen van de marketingstrategie, check van buyer personas, lead qualification en lead scoring model uitwerken en brainstorming rond diverse content topics. Vanaf €10.000 |
Content creatie |
Vanaf €6.000/maand |
Totaal - 12 maanden |
Min. € 111.856 |
Om te starten met HubSpot en het volledige sales & marketing up & running te krijgen gedurende 12 maanden, inclusief de uitwerking van de content deliverables, is er een investering nodig van ruim €111.856.
Op basis van de gemiddelde kost per lead in deze sector (€38) moet dit plan dus ruim 2.944 nieuwe leads opleveren om van een positieve ROI te kunnen spreken.
In de praktijk zal het uiteraard over niet enkel over nieuwe leads gaan, maar ook het upsellen van bestaande klanten of verhogen van de waarde van bestaande leads.
Ben je na het lezen van dit artikel op zoek naar gepersonaliseerde offerte? Of wil je ping-pongen over wat wel en niet noodzakelijk is voor jouw bedrijf?
Plan dan meteen een afspraak in met Dirk om over jouw situatie te praten.
Onder de indruk van dit artikel? Deel het dan zeker op jouw social media kanalen:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Deze verhalen over HubSpot
Dallas Antwerp, Sint-Paulusplaats 19, 2000 Antwerpen
+32 (0)3 260 64 70 - Stuur ons een e-mail
Reacties (0)
Nog geen reacties
Geef hier je feedback of stel je vraag.