Eén plus één is gelijk aan twee. Simpel. Het formuleren van marketingdoelstellingen is dat niet. Maar laat dat je er vooral niet van weerhouden om het toch te doen.
KPI’s opstellen is van essentieel belang om over je resultaten te kunnen rapporteren én zo je vooruitgang in kaart te brengen. Wist je trouwens dat volgens onderzoek van HubSpot 86% van de ondervraagde marketingteams die louter de voor hen belangrijke parameters meten minstens een even groot marketingbudget als vorig jaar kregen?
“We willen meer verkoop het komende jaar.” “Oh, de Facebooklikes voor onze bedrijfspagina moeten de hoogte in.” Super dat je denkt aan marketingdoelstellingen, maar het is erg belangrijk om je niet te verschuilen achter holle KPI’s en doelstellingen. Hoe kun je achteraf de ROI gaan aantonen als je op voorhand niet duidelijk bent geweest over wat je wilt bereiken?
Best practices voor concrete KPI’s:
|
Voilà, nu kun je zonder problemen duidelijke doelen vooropstellen. Deze marketingdoelstellingen vormen bovendien de basis voor je rapportage. In het rapport zal je aantonen hoe je aan de hand van jouw marketingstrategie de verschillende doelstellingen nastreeft en (al dan niet) behaalt.
Als je met je marketingstrategie geen directe impact hebt op een bepaalde parameter,
laat hem dan weg uit je rapportage.
Olivier De Laet, Digital Strategist
Wees daarom behoedzaam bij het opstellen van je rapport. Het is niet omdat je goochelt met talloze grafieken, tabellen en percentages dat je resultaten er beter van worden. Neem enkel de parameters in rekening die ook echt relevant zijn voor je doelstellingen.
Als wij bij Dallas Antwerp ROI willen aantonen, gebruiken we HubSpot reporting. Maar waarom zijn wij nu weg van HubSpot reporting?
Benieuwd waarom wij grote fan zijn van HubSpot als reporting tool? We hebben het even voor je opgelijst.
Waar je je ook begeeft in HubSpot, overal krijg je te maken met analytics. Er is vanzelfsprekend een tabblad specifiek voorbehouden voor reporting, maar elke tool afzonderlijk - denk hierbij aan de call-to-actions, landingspagina’s of blogs - biedt je ook meteen een blik op belangrijkste cijfers.
Bij Dallas Antwerp vindt iedereen, van developer tot content creator en onze CEO, zijn weg in HubSpot. In tegenstelling tot andere platformen werd HubSpot gebouwd voor marketeers en niet voor IT’ers. Je kunt dus via een simpele muisklik de belangrijkste cijfers opvragen.
Als je inlogt, krijg je meteen de key metrics van alle verschillende platformen binnen je portefeuille voorgeschoteld. Klik je door op één van deze portals, dan beland je op het specifieke dashboard en weet je meteen hoe het ervoor staat. Afhankelijk van je takenpakket, of je nu marketing technologist of content creator bent, kun je het dashboard samenstellen met de cijfers die jou aanbelangen.
Heb jij je al gewaagd aan de Google Analytics jungle? Wij verdwalen er tussen de grafieken en tabellen, die bovendien niet mooi zijn vormgegeven. Dit is niet het geval bij HubSpot, waar de grafieken strak zijn opgemaakt en daarom ook makkelijk te interpreteren.
HubSpot beperkt zich tot de cijfers die er écht toe doen. Dat kan gaan van de conversieratio per landingspagina tot de ‘clicks to submissions’ per call-to-action en via welke kanalen de meeste leads binnenlopen.
Het heeft geen zin om van een rapport een ellenlang epistel te maken waar het grootste deel van je team niets aan heeft. Afhankelijk van de marketingdoelstellingen die je hebt vooropgesteld, ga je ook enkel de parameters in kaart brengen die de KPI’s ondersteunen.
Je kiest dus uit de uitgebreide menukaart van de HubSpot reporting mogelijkheden het vijf-, zes- of meergangenmenu dat je nodig hebt. De drie verschillende stadia in de funnel (traffic, conversie en sales) spelen hierbij vanzelfsprekend een hoofdrol.
Maar wat heeft HubSpot nu precies allemaal in de aanbieding voor elk deel van de funnel? Een greep uit het uitgebreide aanbod.
Welk deel van de bezoekers van je website belandt er organisch? Hoe goed of slecht scoren je webpagina’s of blogs op de SEO-schaal? En hoe is het gesteld met de backlinks naar je website?
Hoeveel visits kun je toeschrijven aan je social media posts? Welk kanaal scoort voor jouw merk het best? Is LinkedIn het populairste medium of prijkt Facebook op nummer 1? En wat is het aandeel van social visits in je totale bezoekersaantal?
Hoe doeltreffend zijn je e-mails? Hoe is de click-through rate? Hoeveel mensen belanden op je blogs via de e-mails? Haal je leads binnen via jouw nieuwsbrieven en nurturing mails? Wat zijn de resultaten van de A/B-tests?
Het is vanzelfsprekend erg belangrijk om de traffic naar je website in kaart te brengen. Maar wat gebeurt er met die bezoekers eens ze op een blog of landingspagina belanden? Zetten ze een stapje verder in de funnel en worden ze een interessante lead?
HubSpot biedt tal van mogelijkheden om die conversie op te volgen.
Hoe je het ook draait of keert, die binnengelopen leads wil je maar wat graag omvormen tot trouwe klanten. HubSpot Sales biedt bovendien een gratis CRM tool aan waarmee jouw sales team in een wip aan de slag kan.
Elke interactie met een lead wordt er opgelijst, op dezelfde overzichtelijke manier als bij rapportages. Afspraken, e-mails, deals en contracten vind je makkelijk terug, zonder je computer telkens te moeten uitspitten. Een handige tool, zeker als je weet dat het CRM-systeem gesynchroniseerd wordt met HubSpot Marketing. Zo weet je dus meteen hoe deze lead bij jullie is binnengevallen, welke informatie hij al verorberd heeft én hoe je de aanpak kunt personaliseren.
We mogen dus stellen dat HubSpot een mooi totaalpakket biedt, waaruit je als bedrijf de tools kunt kiezen die voor jou het meest aangewezen zijn.
Benieuwd wat HubSpot voor jou kan betekenen? Vraag dan je First Impact Exercise aan!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Deze verhalen over HubSpot
Dallas Antwerp, Sint-Paulusplaats 19, 2000 Antwerpen
+32 (0)3 260 64 70 - Stuur ons een e-mail
Reacties (0)
Nog geen reacties
Geef hier je feedback of stel je vraag.