We krijgen vaak de vraag: ‘Welke marketing automation software moeten we nemen’?
Goede vraag.
Helaas moeten we je het antwoord schuldig blijven. Sorry dat we jouw hoop meteen de kop indrukken. Maar de argumentatie waarom is best simpel.
1) Wat werkt voor het ene bedrijf, werkt niet voor het andere.
2) We weten niet wat je marketingdoelstellingen zijn.
3) We weten niet welke tools je al gebruikt.
4) Er zijn 255 verschillende marketing automation softwarepakketten.
Twee marketing automation tools die in het beslissingsproces vaak naar voren komen zijn Pardot en HubSpot. Velen komen uit bij Pardot omdat dit pakket volledig geïntegreerd is in SalesForce waardoor ze CRM én marketing automation in één applicatie hebben. HubSpot daarentegen is één van de meest bekende én gerenommeerde marketing automation tools. Maar wat zijn de verschillen tussen deze platformen?
We garanderen niet dat je keuze op het einde van deze blog gemaakt zal zijn, maar je zult wel weten welke factoren doorslaggevend zijn.
HubSpot en Pardot zijn volgens G2 Crowd, een erkende reviewsite, de twee hoogst gewaardeerde marketing automation platformen. Het zijn ook gevestigde waarden in de markt, dus ze genieten vaak het vertrouwen van bedrijven.
Toch zijn er grote verschillen tussen de twee softwarepakketten. Welke dat zijn, lees je in deze blog.
… moet je eerst je behoeftes en doelstellingen in kaart brengen. Wat wil je bereiken met marketing automation? Wil je efficiënter werken en repetitieve taken zoals kenningsmakingsmails automatiseren? Zet deze doelstellingen op papier en laat heel het marketingteam deze goedkeuren.
… moet je je niet blindstaren op de functionaliteiten van het platform. Het is niet omdat je concurrenten HubSpot gebruiken, dat jij dat ook moet doen. Houd rekening met de visie van de verdeler, het ecosysteem van de partners en de ondersteuning die ze aanbieden.
HubSpot staat bekend als de grondlegger van inbound marketing. Ze begonnen in 2006 met lead generation door middel van bloggen en social media. Tien jaar later is het uitgegroeid tot een alles-in-één marketing automationplatform.
Dat betekent dat alle verschillende marketinginstrumenten zich op één plaats bevinden. Je kunt dus onder andere bloggen, mails versturen, leads opvolgen, social media berichten plaatsen en opvolgen vanuit één plaats. Bovendien kun je dit allemaal automatiseren zodat je 30% tijd bespaart.
Alsof dat nog niet genoeg is, biedt HubSpot ook een uitgebreid CMS of Content Optimization System (COS) zoals zij het noemen. Dit COS is geïntegreerd met het CRM, workflow engine, lead scoring en reporting
Voorbeeld van analytics van een landingspagina. Je moet dus niet naar de rapportage gaan om de analytics van een specifieke landingspagina te zien.
Pardot is gerenommeerd in het marketing automation wereldje. Het maakt sinds 2014 deel uit van Salesforce en heeft dus een ijzersterk CRM. Daarom positioneert Pardot zich als een specifiek B2B marketing automationplatform. Hun klantenportfolio bestaat grotendeels uit middelgrote en grote B2B-organisaties.
Met Pardot kun je snel aan de slag met marketing automation basics zoals e-mailmarketing en en lead management. Andere zaken zoals webformulieren, lead nurturing en de ROI van je marketinginspanningen uitpluizen zijn iets technischer.
Nu je weet wat HubSpot en Pardot doen, is het tijd om de twee platformen naast elkaar te leggen. We doen dit op basis van volgende functionaliteiten:
De focus van HubSpot is inbound lead generation. Ze hebben een waslijst aan ingebouwde tools om individuen doorheen de buyer journey te loodsen. De belangrijkste tool die HubSpot daarvoor inzet is hun blogplatform gevolgd door hun landingspagina’s en slimme formulieren.
Deze tools zijn enorm gebruiksvriendelijk. Goed nieuws voor kleinere organisaties, dus. Je hebt veel opties om de look & feel van deze tools aan te passen. Basic aanpassingen zoals tekst en kleuren zijn eenvoudig te doen. Je moet dus geen developer bij je roepen voor kleine ingrepen. Je kunt alles customizen, maar daarvoor heb je wel technische hulp nodig.
Ook Pardot ondersteunt lead generatie, maar heeft geen blogplatform. Wel landingspagina's en contactformulieren. Het creëren en customizen van deze tools is veel complexer. Het vereist maatwerk dat niet is weggelegd voor een doorsnee marketeer.
Zowel Pardot als HubSpot hebben een eenvoudige, maar efficiënte tool om social messages te plaatsen. HubSpot biedt wel meer integraties, maar de tool van Pardot is sowieso voldoende om je social media activiteiten te beheren.
Het monitoren van social media is een ander paar mouwen. Terwijl je in HubSpot feeds kunt opzetten, rechtstreeks kunt reageren op vermeldingen én social media rapportages kunt opvragen, moet je met Pardot een beroep doen op andere tools zoals Buffer of Hootsuite.
Hier scoort (niet geheel onlogisch) Pardot het best. Pardot is eigendom van Salesforce en heeft dus een directe connectie. Ze delen zelfs dezelfde database zodat alle informatie in Pardot wordt geladen.
HubSpot heeft een eigen, gratis CRM. Je kunt er voldoende mee, maar is absoluut niet zo krachtig als Salesforce. Je kunt Salesforce integreren met HubSpot, maar ze hebben verschillende databases. Daardoor synchroniseren niet alle gegevens naar HubSpot en omgekeerd.
Naast de mogelijkheid om nieuwsbrieven te sturen, kun je zowel HubSpot als Pardot inzetten om geautomatiseerde mails te versturen om je leads dieper in de funnel te trekken. De e-mail tool van HubSpot is iets gebruiksvriendelijker en uitgebreider dan die van Pardot, maar veel verschil zit er niet op.
Het meten van ROI is de nummer één uitdaging van marketeers volgens State of Inbound. Met de rapportagetools van HubSpot en Pardot kun je deze uitdaging succesvol aangaan.
Beide platformen hebben een aantal standaard rapporten die je snel tevoorschijn kunt toveren. Als dat niet voldoende zou zijn, kun je met zowel HubSpot als Pardot ook custom rapportages bouwen. Zo kun je je eigen variabelen invoeren.
HubSpot heeft zeer veel standaardrapporten. Zo kun je onder andere rapporteren op landingspagina’s, websitepagina’s, lijsten, concurrenten, bronnen,... Let wel op: sommige rapportages zijn enkel beschikbaar in uitgebreidere versies, maar met het basismodel kun je alle broodnodige KPI’s rapporteren.
Ook de standaardrapporten van Pardot kunnen ROI aantonen. Deze rapporten zijn zeker voldoende om voor te leggen aan het management.
Zowel HubSpot en Pardot hebben een gedifferentieerde prijsstelling.
Starten met HubSpot doe je vanaf €185 per maand, maar de kost stijgt naargelang van het aantal contacten of features dat je toevoegt. In alle eerlijkheid: het basismodel van HubSpot is té beperkt qua workflows. Je bent dus bijna verplicht om een duurdere licentie te nemen.
HubSpot heeft drie verschillende licenties: Basis, Pro en Enterprise. Ontdek het prijsmodel en wat deze licenties allemaal inhouden.
Starten met Pardot doe je vanaf $1,000 per maand voor 10,000 contacten. Je moet wel extra betalen als je Salesforce integreert. Ook Pardot heeft drie licenties. Ontdek het prijsmodel van Pardot.
Welk platform is nu het beste voor jouw organisatie? Wel, dat hangt grotendeels af van je doelstellingen en hoe je marketingteam eruitziet.
HubSpot en Pardot zijn beide fantastische marketing automation tools met hun eigen sterktes én zwaktes. Het is aan jou om te bepalen welke functionaliteiten je écht nodig hebt. Je neemt best een beslissing op basis daarvan.
Vergeet niet dat een marketing automation platform kiezen een weloverwogen beslissing is. Laat bovenstaande informatie dus rustig bezinken.
Wil je niet alleen de knoop doorhakken? Vraag ons dan vrijblijvend om advies..
Of wil je in alle rust eens lezen wat marketing automation zoal omvat? Download dan het uitgebreid eBook over marketing automation en ontdek alle voordelen, nadelen, tools en zoveel meer.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Deze verhalen over HubSpot
Dallas Antwerp, Sint-Paulusplaats 19, 2000 Antwerpen
+32 (0)3 260 64 70 - Stuur ons een e-mail
Reacties (0)
Nog geen reacties
Geef hier je feedback of stel je vraag.