Tevreden over het aantal bezoekers van je website? Of mag het gerust een beetje meer zijn?
Excuses voor de retorische vraag. Volgens onderzoek van HubSpot wil 57% van de marketeers meer bezoekers op zijn website krijgen.
Bron: http://www.stateofinbound.com/
Dit voor elkaar krijgen kan op verschillende manieren, maar SEO is de meest voor de hand liggende. Waarom? Bezoekers die via SEO op je site belanden zijn actief op zoek naar een oplossing. Ze converteren dus makkelijker dan personen die afkomstig zijn van een nieuwsbrief.
Oké, SEO dus. Wil je dit fatsoenlijk inzetten? Dan moet je marketingteam SEO-teksten schrijven. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt heel wat kennis. Daarom willen we jou graag enkele gouden adviezen vanuit onze expertise meegeven. Tip 1: SEO-teksten schrijven begint voor de eerste letter op papier staat.
Waarom SEO-teksten schrijven?
Hoogstwaarschijnlijk is er iemand binnen je marketingteam die al eens een vlotte tekst voor je website heeft geschreven. Leuk. De kans is groot dat deze pagina onvindbaar is in zoekmachines. Dat is normaal. SEO-teksten schrijven vergt een andere benadering. Hoe je dit best aanpakt, lees je verder in deze blog én in onze blog over SEO hacks. Neem schrijven voor SEO dus serieus. Anders zal je nooit leads uit zoekmachine-optimalisatie halen.
Schrijf SEO-teksten eerste voor mensen, dan voor zoekmachines
Raak je beetje bij beetje ervan overtuigd dat SEO je business kan helpen groeien? Dan is deze eerste tip van levensbelang: schrijf voor mensen en niet voor zoekmachines.
In tegenspraak met alles wat hierboven geschreven staat? Helemaal niet. Aan de andere kant van het computerscherm zit nog altijd geen robot, maar een persoon van vlees en bloed. Laat je webpagina’s dus nog altijd zo natuurlijk mogelijk aanvoelen en reik oplossingen aan. Herhaal je keyword dus niet té veel in je tekst, want anders haken mensen af.
Uiteraard moet je focus keyword aanwezig zijn. Het liefst in je title tag, metadescription, eerste paragraaf en eerste twee headings, maar laat je nooit verleiden tot een keyword-kakafonie. Dit heeft bewezen nefaste resultaten in zoekmachines.
Zoek naar de ideale balans: webpagina’s of blogposts die de lezer helpen én die door zoekmachines gesmaakt worden.
Hoe je dat doet, lees je verder in dit blogartikel.
De zoektocht naar een juist keyword
Van tiener tot grootouder, iedereen zoekt online naar informatie en oplossingen. Hoe vaak betrap je jezelf op een zoekopdracht? Zet na het lezen van deze blog een streepje per keer dat je iets opzoekt. Op het einde van de dag zal je wellicht enorm verrast zijn.
SEO-teksten moeten een keyword bevatten. Gelukkig beweegt iedereen online. Daarom is de kans enorm groot dat er zoekvolume op één van jouw producten of diensten zit. Rank daarom op de keywords waarop je doelpubliek zoekt.
Broad keywords versus long-tail keywords
Vóór je SEO teksten begint te schrijven én de zoektocht naar ideale zoekwoorden start, moet je het verschil kennen tussen long-tail en broad keywords. Ontdek de verschillen hieronder:
BROAD KEYWORDS:
- zijn zeer algemeen en meestal niet specifiek gericht op je bedrijf;
- hebben een hoog zoekvolume;
- hebben veel concurrentie;
- zijn enorm moeilijk om ervoor te scoren in Google;
- voorbeeld: sportvoeding.
LONG-TAIL KEYWORDS:
- zijn heel specifiek en relevant voor je bedrijf;
- hebben een beperkt tot laag zoekvolume;
- hebben weinig concurrentie;
- geven je veel meer kans om te scoren in Google;
- voorbeeld: juiste sportvoeding fitness.
Om het helemaal te verduidelijken, gieten we het in een schema.
Wanneer heb je een goed keyword te pakken?
Het eerste wat je moet doen is nadenken op welke overkoepelende zoekwoorden je wilt ranken. Verhuur en verkoop je autoaccessoires? Dan wil je ranken op overkoepelende zoekwoorden zoals ‘aanbieders autoaccessoires’ of ‘fietsendragers’. Breng al deze termen in kaart en ga vervolgens naar de keyword planner in Google.
Daar geef je de overkoepelende termen zoals ‘fietsendragers’ in en vervolgens geeft Google tientallen suggesties inclusief het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Zo zou ‘fietsendrager huren herfstvakantie’ een suggestie zijn waarmee je aan de slag kan.
Klinkt dit nog als Chinees? Ontdek hieronder hoe je dit concreet doet.
Focus op één keyword per pagina
Heb je een waslijst van zoekwoorden waarop je goede posities wilt innemen? Prima. Besef wel dat je met één artikel niet op meerdere keywords moet mikken. Dit is water naar de zee dragen.
Een webpagina, artikel, blog of eender welke websitepagina kun je dus maar voor één keyword optimaliseren. Alle SEO-tips die je hier vindt, pas je dus toe voor dat ene keyword op dat ene artikel. Je zult een nieuwe pagina moeten schrijven per zoekwoord dat je gevonden hebt.
SEO-teksten schrijven is geen ruimtevaarttechnologie. Je moet - zoals je ziet - wel genoeg voorbereidingen treffen. Anders blijf je onvindbaar voor zoekmachines. Eerlijk? Dat wil je echt niet zijn.
Hierboven las je heel veel tips waarmee je rekening moet houden als je SEO-teksten gaat schrijven. Wil je graag alle tips, tricks en hacks om SEO-teksten te schrijven ontvangen?