Kleinere budgetten, mindere resultaten, nerveuze managers.
Er rust veel druk op marketing managers.
Er is altijd wel iemand in het management die vraagt naar een PowerPoint met goede resultaten.
Niet verwonderlijk dus dat marketeers continu zoeken naar dat ene gouden recept. Zo komen ze al snel uit bij bepaalde trends. Op zich heel verstandig, al is het grote gevaar dat er dan heel snel een ‘trend’ wordt uitgekozen die overal wordt opgehemeld én zelfs wordt opgeblazen.
Eén van die trends die zachtjes België binnensijpelt is marketing automation. Maar is marketing automation wel zo’n goednieuwsshow als iedereen doet uitschijnen? We overlopen mogelijke valkuilen verder hieronder.
"We hebben Genoeg technische kennis in huis."
De mogelijkheden van marketing automation? Quasi eindeloos. Dat is fantastisch natuurlijk, maar het betekent ook dat het opstarten van marketing automation een behoorlijke technische uitdaging kan zijn. Voor je überhaupt marketing automation kunt uitrollen, moeten al je technische systemen goed geïntegreerd zijn en met elkaar kunnen praten.
Wat heb je daarvoor nodig? Je moet als organisatie iemand ter beschikking hebben die niet wegloopt bij woorden zoals ‘HTML’, 'CMS' of ‘API’. Marketing automation gaat namelijk hand in hand met software. De technische complexiteit verschilt van platform tot platform. Het werk daaraan verbonden kan gaan van templates ontwikkelen en volledige websites integreren tot custom dashboards samenstellen.
Wanneer dit goed is gedaan, pluk je snel de vruchten van marketing automation. Daarom willen we even onderstrepen dat het goed geïnstalleerd moet worden in het begin. Marketeers zullen dus pas aan de slag kunnen wanneer de technische setup op punt staat.
Deze valkuil wordt dikwijls onderschat. Zeker als je geen technische mensen ter beschikking hebt. Je goed laten omringen met technische partners mét ervaring is cruciaal. Vraag naar technische ondersteuning van de software, zoek een technisch (marketing)profiel of ga op zoek naar een gekwalificeerd bureau.
"We hebben niet genoeg tijd voor content."
'Content is King.'
Dat is wellicht niet de eerste keer dat je die uitspraak hoort. Toch klopt die uitspraak als een bus. Zeker bij marketing automation. Succesvol marketing automation invoeren zonder content te creëren is écht onmogelijk. Je gebruikt namelijk marketing automation om je prospects gemakkelijker door je content te loodsen. Zonder content heb je dus eigenlijk een lege doos. Zie marketing automation als een krachtige motor en content als de benzine. Als je vergeet te tanken, ga je dus weinig plezier beleven aan die motor.
Vergeet dus zeker niet om contentcreatie mee op de agenda van jouw organisatie te zetten als je met marketing automation start. Geen idee hoe je daarmee moet starten?
Enkele handige tips:
- Ga continu op jacht naar zoekwoorden waar zoekvolume op zit en waarbij je de concurrentie kunt kloppen.
- Luister naar je klanten. Waar hebben zij nog vragen over? Hoe gebruiken zij jouw producten of diensten? Met hun input kom je al een eind verder.
- Praat met je verkopers en pols hen naar de veelgestelde vragen die zij horen.
- De tijd van borstklopperij is finito. Vertel je doelpubliek eerder waarbij jouw organisatie hen kan helpen.
"We kiezen voor het platform met de meeste toeters en bellen."
Zet je je eerste stappen in marketing automation? Proficiat, je bent er vroeg bij.
Wist je dat het zelfs in de USA nog in haar kinderschoenen staat? Om over België nog maar te zwijgen... De markt is dus nog zo goed als maagdelijk. Toch zien veel grote spelers zoals HubSpot, Oracle en Adobe marketing automation als dé trend die met recht en reden een buzzword is. Daarom kwamen ze een voor een naar buiten met hun eigen software.
Dat heeft het logisch gevolg dat er momenteel een tsunami aan aanbieders is. Voor een nieuweling kan dat best indrukwekkend zijn. Dit heeft als nadeel dat je als adverteerder door de bomen het bos niet meer ziet én dat het heel snel heel technisch wordt.
Daarom is het belangrijk dat je het juiste platform kiest. De verschillen en mogelijkheden van de verschillende platformen zijn gigantisch. De ene tool is een alles-in-één platform terwijl andere marketing automation tools zich focussen op flows en analytics. Onthoud dat eenmaal gekozen, het enorm moeilijk is om plots te veranderen.
"Segmenteren doen we niet, onze klant kan iedereen zijn."
Net zoals content staat of valt marketing automation met hoe goed je je potentiële klanten kent. Wanneer je hun behoeftes en wensen doorziet, kun je daar vlotjes op inspelen. Helaas geldt dat andersom ook: ken je je potentiële klanten niet goed? Weet je niet waarvan ze s 'nachts wakker liggen? Wel, dan zullen je marketinginspanningen falen. Zorg er dus voor dat je je ideale klanten kent. Geen idee hoe je hieraan begint?
"Marketing automation is voor iedereen."
Hierboven hebben we de voornaamste valkuilen opgelijst. Uiteraard willen we je niet afschrikken. Het is wel heel belangrijk dat je de mogelijke valkuilen van een trend kent vooraleer je erin stapt. En eerlijk: de nadelen van marketing automation vallen best mee. Het gaat er vooral om dat je je goed informeert en organiseert. En dan is er voor elk probleem een oplossing. Trouwens: elk voordeel heeft zijn nadeel. En marketing automation heeft meer voordelen dan nadelen.
Kom je tot de conclusie dat marketing automation niets voor jouw bedrijf is? Dat kan. Niet alles is voor elke organisatie even relevant. Het is logisch dat de lokale krantenwinkel geen marketing automation nodig heeft, maar een verdeler van auto’s wel...