“De tijd van intrusieve marketing campagnes is voorbij.”
Hoe vaak heb je die quote als marketingexpert al gehoord? De tel kwijt? Begrijpelijk.
Wij zijn het er alvast mee eens. Maar wat is dan het alternatief? Inbound marketing is een mogelijk alternatief met veel potentieel. Maar hoe gaan inbound marketeers nu concreet te werk?
In dit artikel ontdek je hoe je een succesvolle inbound marketing campagne kan opzetten zodat je marketing doelstellingen worden gerealiseerd en je meetbaar bijdraagt aan de groei van je bedrijf.
De drie bouwstenen van elke inbound marketing campagne
Inbound marketing vertrekt vanuit de leefwereld van de klant. Door de opkomst van het internet en andere technologische (r)evoluties, hebben ze veel macht gekregen. Maar veel adverteerders zijn paradoxaal genoeg hun klanten wat uit het oog verloren. Reclame moest de afgelopen jaren vooral overweldigend, spectaculair en opvallend zijn. Sommige merken keken nog nauwelijks om naar hun consumenten.
Dat heeft als gevolg dat consumenten sceptisch zijn tegenover merkboodschappen. Kan je het hen kwalijk nemen?
Hoe werkt dat dan? Vertrekken vanuit de leefwereld van je doelpubliek. Dat doe je door niet vanuit je merkagenda te redeneren, maar wel vanuit het beslissingsproces van je klanten. Om daar structuur in te brengen, vertrekken we altijd vanuit het Dallas Antwerp 4C-Model: ‘Connect’, ‘Convert’, ‘Close’ en ‘Cherish’.
Op elk van bovenstaande, vier niveaus moet je marketing plan volledig in teken staan van je doelgroep. Kortom: je boodschap moet nauw aansluiten bij het aankoopproces en alle elementen moeten vlot in elkaar overlopen. Alleen zo evolueren je leads in een mum van tijd van nobele onbekenden naar trouwe ambassadeurs van je merk.
We zetten de drie bouwstenen van een sterke inbound marketing campagne hieronder op een rij:
- Je doelgroep: creëer weldoordachte ‘buyer personas’ en verplaats jezelf in de wereld van je doelgroep.
- Je boodschap: publiceer relevante content die meteen in het oog springt.
- Je systemen: maak de cirkel rond via slimme marketing tools en intuïtieve marketing automation software.
Doorgrond je doelpubliek met 'buyer personas'
Inbound marketing brengt ook heel wat jargon met zich mee. ‘Buyer personas’ zijn semi-fictieve representaties van je ideale klanten.
Omdat deze semi-fictieve personen de realiteit zo accuraat mogelijk moeten weerspiegelen, zijn goede buyer personas steeds gebaseerd op échte data. Denk aan aankooppatronen, Google Analytics, Social Media listing, sociaal-demografische data enzoverder. Data die meer inzicht geven in de verschillende fasen van het aankoopproces en de verschillende motieven om jouw product al dan niet te kopen. Buyer personas vertrekken dus vanuit onderzoek, enquêtes en interviews met je doelgroep of uit beschikbare data uit je sales en marketing databases.
Fictief voorbeeld van een buyer persona
Zo krijg je een allesomvattend en helder overzicht van profielen waarop je je boodschap kunt afstemmen om de relevantie van je marketing campagne te verhogen.
Creëer relevante en opvallende content
Buyer personas? Check.
Nu moet je de inhoud van je marketing campagne afstemmen op deze buyer personas. Op die manier zorg je voor meer relevantie. Daarnaast is het ook enorm belangrijk om het juiste format te kiezen, in functie van wat je buyer persona leest, luistert en bekijkt.
Zijn je buyer personas frequent in de B2B-omgeving aanwezig en zijn ze bezig met personal branding? Dan zie je LinkedIn best als een primair kanaal.
Of zijn je buyer personas eerder nieuwsjunkies die 24/7 online zijn? Voorzie dan een kwalitatieve blog met een boeiend aanbod aan eBooks en een aparte strategie voor Twitter.
Content is superbelangrijk
En dan hebben we het niet alleen over de content die je vanop Facebook kent. Je moet het contentformat aanpassen aan elke fase van het bovengenoemde 4C-model zonder daarbij je buyer persona uit het oog te verliezen.
Om mensen op je website te krijgen, kan een goede Tweet met de juiste hashtags helpen. Om mensen te overtuigen van je expertise, kun je hen blogs laten lezen en eBooks laten downloaden. Als je wilt dat iemand zich registreert, kun je op bepaalde plekken op je website een demo-aanvraag plaatsen.
En dat is het grote verschil tussen content marketing en inbound marketing. Inbound marketing geeft content een duidelijk doel. Een goede inbound marketing campagne zorgt ervoor dat je niet alleen leuke content maakt, maar dat je aan het einde van de rit ook aan je management kan rapporteren dat je bedrijf vier keer zoveel klanten heeft. Die 'leuke content' moet ergens toe leiden.
Gebruik efficiënte marketing tools en software
De boodschap van je marketing campagne aanpassen aan je ‘buyer personas’, je boodschap uitdragen in verschillende vormen,…
Toegegeven: het klinkt allemaal nogal tijdrovend.
En net daarom zijn slimme marketing tools en marketing automation software zo onmisbaar. Volgens Marketstrong vindt 65% marketeers dat marketing automation ‘enorm belangrijk’ is voor het succes van hun campagnes.
Dit is natuurlijk maar één statistiek. ‘Enorm belangrijk’ wil op zich ook niet zo heel veel zeggen. Maar het is wel een teken dat technologie en marketing niet meer los te koppelen zijn. Je hebt een pak repetitieve taken als je dit allemaal begint uit te rollen. En uiteraard kan je niet elke lead, op elk moment van de dag individueel gaan benaderen. Daar heb je als marketeer de tijd niet voor. Als je die taken kan automatiseren, zodat er telkens wanneer er iemand in aanmerking komt, een heel scenario van emails en berichten in gang wordt gezet, dan win je tijd als marketeer.
Marketing Automation is het automatiseren van de repetitieve marketing taken en processen zodat de juiste persoon de juiste content op het juiste tijdstip krijgt.
- Thierry de Vynck
Naast de juiste software, heb je natuurlijk ook een efficiënt proces nodig. Software alleen gaat niet voor succes zorgen.
Analyseer, optimaliseer en voed je leads
Wat? Is er nog een vierde bouwsteen? Eigenlijk wel. De analyse van je resultaten is een cruciaal element dat in geen enkele succesvolle inbound marketing campagne mag ontbreken.
Dit aspect is zelfs zo belangrijk dat het in elke stap die je zet aanwezig moet zijn. Denk maar aan een analyse van vorige campagnes, van je doelgroep en concurrenten,… Bekijk wat werkt en wat niet. Bouw verder op wat werkt en bouw af wat niet werkt. Zo zorg je voor structurele groei.
Alleen op die manier ben je perfect in staat om onmiddellijk in te spelen op potentiële opportuniteiten en laat je mogelijke problemen niet ontaarden.
Download de inbound marketing campagne checklist
Alles hierboven is een mooie theorie, maar hoe werkt dit nu in de praktijk?
Om die vraag te beantwoorden, stelden we een handige checklist samen waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat je precies moet doen voor een inbound marketing campagne met resultaat. Alvast veel leerplezier!