Skip to content
Gewoon doen header

Een blauwe burgemeester in 4 centrumsteden? Gewoon doen.

PROJECT Rebranding and political campaign
CLIENT Open VLD
PRODUCT Municipal and provincial elections
MEDIA
  • Print
  • Website
  • Digital
  • Social media

CAMPAIGN

Hoe moet je een centrumpartij succesvol herpositioneren in een steeds meer gepolariseerd politiek landschap? WeareDaniel en Dallas Antwerp dachten: dat gaan we ‘gewoon doen’. Eerste opdracht in 2018: 4 stadhuizen veroveren in 4 Vlaamse centrumsteden en een ‘blauwe’ golf door Vlaanderen laten gaan …

Open Vld kwam versterkt uit de verkiezingen in 2014 en zat stevig in gemeente-en provincieraden. Maar gaandeweg kreeg de partij het moeilijk om zich duidelijk te onderscheiden in het politieke landschap. Waar stonden ze voor? Hoe uniek waren ze nog? Er was nood aan een nieuw en helder narratief en een unieke, herkenbare communicatiestijl. Het blauwe DNA van Open Vld moest opnieuw het verschil kunnen maken.

Daarvoor hadden we geen nood aan een klassieke campagne. Maar aan een oproep aan iedereen die dingen wil dóén om ons land beter te maken voor iedereen. Een constructief en positief verhaal in een gepolariseerd politiek landschap waarin iedereen uit elkaar drijft. Open Vld wil vechten voor iedereen die ons land beter wil maken, voor alle doeners. Gewoon doen. Dat werd dus de baseline,waaruit alles vertrok. Eén van de eerste posters vat het creatief platform mooi samen: ‘Handen uit de mouwen, voeten op de grond.’De uitdaging bestond erin om de achterban en alle lokale kandidaten achter ons idee te scharen en het land blauw te laten kleuren.

Want de blauwe kleur was een tweede creatief element dat voor een snelle en efficiënte rebranding moest zorgen. Grote blauwe vlakken, sterke witte copy. Een herkenbare en laagdrempelige stijl die enkel door de liberale partij Open Vld geclaimed kon worden.  

De rebranding was de eerste stap in een geïntegreerd verhaal dat lokaal vertaald moest worden. Tijdens een originele kick-off persconferentie lanceerden onze kopstukken het campagnemateriaal door het letterlijk ter plaatse te maken. Gewoon doen, dus. In een goed gestoffeerd campagneboek konden de lokale kandidaten terugvinden hoe ze dat campagnemateriaal het meest efficiënt konden inzetten. Van kleurgebruik over fotografiestijl tot online advies, aan alles was gedacht. Via het online platform kadanza.be kon de Open Vld-kandidaat het materiaal customizen met beeld en copy. Zo creëerden we doorheen heel Vlaanderen een uniforme campagne. Het kick-off event was in no time trending op Twitter en voor-en tegenstanders gingen meteen creatief aan de slag met de nieuwe baseline . Een droomstart die nadien door de nationale pers massaal bevestigd werd in journaal-en duidingsprogramma’s.

Ook daarna bleven we aanwezig met een positieve gewoon doen-poster- en printcampagne; om dan een laatste sprint in te zetten naar de grote verkiezingsdag. In aanloop van deze dag organiseerden we nog een ‘burgemeestertop’ in Mechelen waarvoor de ‘best cases’ van Mechelen (burgemeester Bart Somers) en Kortrijk (burgemeester Vincent Van Quickenborne) als inspiratie dienden. Het event lokte opnieuw veel PR uit en bevestigde Open Vld als een partij van doeners. In het de laatste dagen voor verkiezingszondag pakten we nog een laatste keer uit met een opvallende coverwrap rond METRO en brachten we een hoopvolle boodschap voor de toekomst van Vlaanderen. Ook deze advertentie kreeg de nodige persaandacht. 

EXPERTISE

IMAGINE

  • Creative concept
  • Brand strategy
  • Campaign strategy
  • Branding
  • Design

IMPACT

  • Digital strategy
  • Performance marketing
  • Social media marketing
HubSpot Video

RESULTS

Zoals verwacht bevestigden de kopstukken: Somers in Mechelen, Van Quickenborne in Kortrijk, Dewael in Tongeren en De Croo in Brakel. Daarnaast haalden we de doelstelling van de burgemeesters Tommelein in Oostende en De Clercq in Gent, dé 2 centrumsteden waar Open Vld haar zinnen op had gezet. Voorzitter Rutten pakte ook de burgemeesterssjerp in Aarschot. Open Vld leverde in totaal 75 van de 300 Vlaamse burgemeesters, een stijging 5 burgemeesters tegenover de verkiezingen van 2012. Ze behaalden de meerderheid in 140 besturen en het aantal vrouwelijke Open Vld-gemeenteraadsleden ging van 32% naar 35%. De partij bestuurde mee in 1 op de 2 gemeentes in Vlaanderen en in 1 op de 8 bereikten ze de absolute meerderheid. Open Vld kwam dus als een winnaar uit de lokale verkiezingen en herbevestigde als een sterke bestuurspartij op lokaal niveau.

Daarnaast raakte de baseline en visie  bij alle lokale kandidaten verspreid en werd de rebranding met succes onthaald. Ons werk doorstond de vuurproef en vormde later zelfs de basis voor de Vlaamse, nationale én Europese campagne in 2019. 

WIL JIJ EENS PRATEN OVER EEN IMPACTVOLLE CAMPAGNE?

Contacteer ons