
Uitdaging
Keolis verzorgt al meer dan 30 jaar kwalitatief busvervoer in België. Van toerisme tot openbaar vervoer, het bedrijf zoekt steeds naar gekwalificeerde chauffeurs. Véél gekwalificeerde chauffeurs.
Buschauffeur is intussen een knelpuntberoep en Keolis heeft het alsmaar moeilijker om geschikte kandidaten te vinden. Zeker omdat de noden per regio én per profiel sterk verschillen.
Enter the Dallas Sound.
Aanpak
We trokken even aan de handrem en keken kritisch naar de huidige rekruteringsaanpak. Na het groot onderhoud rolden we een campagne uit die digitale segmentatie, lokale rekrutering én employer branding combineerde, onder de campagnelijn Op weg met Keolis.
We deelden België op per provincie en bepaalden per regio de relevante doelgroepen. Lijnbuschauffeur, schoolchauffeur of bustechnieker? Elk profiel kreeg een eigen boodschap, afgestemd op de jobinhoud én de context van de regio.
De creatieve uitwerking draaide rond echte verhalen van Keolis-chauffeurs. Zo maakten we de job herkenbaar, en Keolis zichtbaar als een warme, toegankelijke werkgever.
Om de visibiliteit van de campagne nog te vergroten, lanceerden we ook een banneringcampagne in samenwerking met DPG Media. Op maat van onze chauffeurs en hun mediagebruik verschenen de advertenties op gerichte platformen zoals HLN, De Morgen, Humo, Spaargids en anderen.
Met lokale jobdagen versterkten we de digitale campagnes. Op verschillende locaties konden geïnteresseerden proefdraaien en het team ontmoeten. Zo hielpen we twijfelende kandidaten meteen op weg naar een ronkende carrière.
Resultaat
In de digitale campagnes werd de click-through ratio verdrievoudigd en ook in zoekcampagnes lag de performance ruim boven de benchmark. De lokale jobdagen leverden kwalitatieve leads op aan een bijzonder lage kost.
Aankomst bereikt.